Uzdrowisko na złoty medal!

Z Marcinem Zajączkowskim prezesem Przedsiębiorstwa Uzdrowisko Ciechocinek S.A. nagrodzonego Złotym medalem Konsumencki Lider Jakości 2018 w kategorii „Uzdrowiska“ rozmawia Michał Czyczyło.

Jakie są najważniejsze zadania inwestycyjne, które stoją przed Pana firmą?

W przeciągu ostatnich pięciu lat udało nam się wykonać wielką pracę. Zainwestowaliśmy ponad 30 milionów złotych w infrastrukturę należącą do zarządzanej przeze mnie Spółki. Nie jest tajemnicą, iż cała ta aktywność zmierza do poprawy standardu naszych obiektów, jakości udzielanych usług oraz pozyskania jak największego grona klientów prywatnych. Wyremontowaliśmy m.in. flagowy „Dom Zdrojowy’’ oraz jeden z ostatnich w kraju ośrodków dla dzieci i młodzieży – dziecięcy Szpital Uzdrowiskowy Nr. III im. dra Markiewicza. Dokonaliśmy szeregu działań na rzecz uatrakcyjnienia pobytu w Ciechocinku – począwszy od wytyczenia i oznaczenia szlaku turystyczno-poznawczego tzw. „Szlaku Solankowego” przebiegającego wzdłuż kluczowej dla funkcjonowania kurortu zabytkowej infrastruktury uzdrowiskowej, aż do zapisania naszych tężni na prestiżową listę Pomników Historii. Nie spoczywamy jednak na laurach, w najbliższym czasie planujemy rozpoczęcie kolejnych przedsięwzięć inwestycyjnych, które pozwolą nam utrzymać wysoką pozycję na rynku. Takie działania to niewątpliwie szansa na wzrost dochodów z prowadzenia działalności lecznictwa uzdrowiskowego.

Jak według Pana w przyszłości będzie się kształtować rynek usług leczniczych?

Obecnie w naszym kraju znajduje się 45 miejscowości mających status uzdrowiska. To w sumie 144 podmioty, które posiadają umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Jednak ich potencjał nie był i nie jest w pełni wykorzystywany, a niesprzyjająca polityka rządu dotycząca finansowania pobytów kuracjuszy ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, skłania  nie tylko nas, ale i szeroko rozumianą konkurencję do intensyfikacji wysiłków w kierunku pozyskiwania jak największego grona klientów komercyjnych. Tylko napływ tego typu ,,klientów” zapewni nam wszystkim możliwość dalszego funkcjonowania na rynku szeroko rozumianych usług medycznych.

Jaki był wkład pana przedsiębiorstwa we wpisanie ciągu technologicznego produkcji soli – tężni i Warzelni Soli – na listę Pomników Historii? To powód do dumy?

Owszem, wpisanie naszych obiektów na tę prestiżową listę traktujemy nie tylko jako niebywały powód do dumy, ale i swoiste zobowiązanie do szczególnej dbałości o dalszy byt tego wyjątkowego miejsca.
Już trzy lata temu, jako Spółka, podjęliśmy pierwsze kroki do zebrania niezbędnej dokumentacji do wniosku. Jak się jednak okazało, jego opracowanie nie jest łatwym zadaniem, dlatego zwróciliśmy się o pomoc do fachowców. Dzięki ich wsparciu wniosek został napisany, złożony oraz w późniejszym czasie zarekomendowany przez Narodowy Instytut Dziedzictwa. 23 listopada ub.r. nasze starania zostały zwieńczone wpisaniem przez Prezydenta RP Andrzej Dudę specjalnym rozporządzeniem naszego zabytku na listę Pomników Historii. Jest to nie tylko sukces Spółki, którą zarządzam od 6 lat, ale i całego miasta oraz jego społeczności. Tak właśnie to traktuję. To wielki powód do dumy i radości. Cały kompleks produkcji soli, czyli to od czego dzieje Ciechocinka jako uzdrowiska się zaczęły, i od czego miasto zaczęło budować swoją wartość zostało docenione nadaniem tego tytułu. A nie ukrywam, że to pierwszy krok, żeby ubiegać się o wpisanie tego zabytku na listę UNESCO, choć zdaję sobie sprawę, że może być to długi i żmudny proces. Nadmienię, iż list intencyjny do NID-u w tej sprawie został już przez nas wysłany.

Zarządzany przez Pana ośrodek dla dzieci i młodzieży uznawany jest za jeden z wiodących na rynku. W czym tkwi jego sekret?

Dzięki przeprowadzeniu w 2015 roku gruntownej modernizacji w Szpitalu Uzdrowiskowym Nr. III im. dra Markiewicza, nasza spółka stała się właścicielem jednego z najnowocześniejszych tego typu obiektów dla dzieci i młodzieży w Polsce. Od dłuższego czasu nasz ,,Markiewicz” promowany jest jako Centrum Zapobiegania i Leczenia Otyłości oraz Wad Postawy u dzieci i młodzieży oferując specjalistyczne turnusy profilaktyczno-rehabilitacyjne dla najmłodszego pokolenia. Skąd taki pomysł? Otóż nadwaga i otyłość u dzieci w Polsce to już prawdziwa epidemia. Z raportu Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wynika, że w ciągu ostatnich 20 lat w naszym kraju trzykrotnie wzrosła liczba dzieci z nadwagą. Skala problemu ciągle narasta. W Polsce nadwagę ma obecnie aż 29 proc. 11-latków i prawie tyle samo 14-latków. Odsetek 11-latków z nadwagą w Polsce jest najwyższy na świecie. Wśród 12-latków wielu waży nawet ponad 100 kilogramów. Te dane są zatrważające. Jednak nasza spółka ma gotowe antidotum na te bolączki. Jest nim ewidentnie specjalny program leczenia dziecięcej otyłości prostej przy wsparciu wyspecjalizowanej kadry medycznej i wykorzystaniu bogatego wachlarza zabiegów leczniczych opartych o naturalne surowce takie jak np. borowina czy ciechocińska solanka.

W ostatnich latach obserwuje się także znaczny wzrost występowania wad postawy u dzieci…

…Owszem. Statystyki są alarmujące – ponad 80 proc. dzieci ma płaskostopie, koślawe kolana i krzywy kręgosłup. Dlatego też drugim profilem działalności naszego ,,Markiewicza” jest specjalny program leczenia tych schorzeń. Lokalizacja tego ośrodka, w sąsiedztwie tężni solankowych jest dodatkowym atutem, który bez wątpienia uprzyjemnia pobyt wszystkim naszym pacjentom. Na miejscu znajduje się kompleksowa, nowoczesna baza zabiegowa wraz z basenem solankowym oraz szkołą. Cieszymy się, że coraz więcej rodziców decyduje się na leczenie swoich pociech właśnie u nas, w Ciechocinku, obdarzając nas tym samym nie lada kredytem zaufania.

(fot. 1 Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Uzdrowisko Ciechocinek S.A. Marcin Zajączkowski)

(fot 2. Zabytkowa drewniana tężnia)

(fot 3. Konsumencki Lider Jakości)

Wydania archiwalne