Nowy gracz na rynku

Wydawać by się mogło, że w zakresie platform internetowych, pośredniczących w znalezieniu zatrudnienia lub w pozyskiwaniu pracowników, mamy w Polsce status quo. Było tak, dopóki nie pojawił się StepStone.pl. Jak bywa w takich przypadkach, świeże spojrzenie na sprawę i idące za tym nowatorskie rozwiązania zaowocowały przyznaniem marce tytułu Konsumencki Lider Jakości Debiut Roku 2019. O podzielenie się spostrzeżeniami, refleksjami i podsumowanie tak udanego zaistnienia na polskim rynku Klaudiusz Łopatecki poprosił Panią Hannę Hieronimczuk – Dyrektor Generalną StepStone.pl.

Przede wszystkim gratuluję uzyskania tytułu Konsumencki Lider Jakości Debiut Roku 2019. Jak odbierają Państwo zdobycie tego wyróżnienia?

Dziękujemy za nagrodę, bardzo się z niej cieszymy. Jest to dla nas ogromne wyróżnienie, zwłaszcza że na mapie rozwoju grupy StepStone Polska to istotny rynek. Czujemy się zaszczyceni, że Kapituła dostrzegła nasz debiut.

Wiadomo, że działają Państwo już w kilku krajach. Jaka jest geneza pomysłu, aby dołączył do nich rynek polski?

StepStone.pl jest częścią międzynarodowej organizacji, obecnej w 24 krajach Europy. W wielu z nich mamy pozycję lidera. Strony internetowe StepStone są odwiedzane przez 60 milionów użytkowników. Publikujemy 600 000 ogłoszeń o pracę.
Wejście na polski rynek było naturalnym krokiem, gdyż widzimy w nim duży potencjał. Prognozy gospodarcze dla Polski są obiecujące, a obecna sytuacja rynkowa – z PKB na poziomie 4,4 proc., niską stopą bezrobocia – według danych Eurostat 3,7 proc. – tworzy dobry klimat dla przedsięwzięć biznesowych.
Z naszych analiz wynika, że w Polsce jest przestrzeń dla nowej platformy e-rekrutacyjnej. Stworzyliśmy organizację od podstaw, dostosowując ją do specyfiki polskiego rynku rekrutacyjnego, potrzeb klientów i preferencji kandydatów. Bazowaliśmy oczywiście na doświadczeniu i wiedzy StepStone Continental, ale narzędzia i procesy dopasowaliśmy do warunków lokalnych, chcąc jak najbardziej wyjść naprzeciw oczekiwaniom.

Jak wszyscy wiemy, w naszym kraju działa już kilka platform pośredniczących przy pozyskiwaniu pracowników bądź ułatwiających im samym znalezienie zatrudnienia. Co nowego chcą Państwo wprowadzić i czym odróżnić się od konkurencji?

Pracodawcom chcemy zapewnić najlepszych pracowników, kandydatom natomiast pomagamy znaleźć pracę marzeń. To misja naszej firmy.
Traktujemy naszą pracę i działanie platformy w dwóch wymiarach. Pierwszy z nich to oczywiście zaawansowana technologia, na której oparty jest serwis. Wykorzystujemy m.in. wyszukiwanie o nazwie StepMatch, bazujące na narzędziach lingwistycznych i sztucznej inteligencji, precyzyjnie łączące użytkowników, czyli kandydatów do pracy, z ofertami pasującymi do ich profili. Ogłoszenia na platformie publikujemy w unikalnym układzie, tzw. Liquid Design, standaryzującym treść tak, aby jak najlepiej przedstawić potrzeby pracodawcy, a kandydatowi dostarczyć wyczerpujących informacji. Wdrażamy również rozwiązanie Recommender, które poddaje analizie zachowanie użytkowników na stronach internetowych i na tej podstawie rekomenduje najlepiej dobrane do preferencji kandydata oferty.
Strategiczna współpraca z Ringier Axel Springer – jednym z największych koncernów medialnych w Polsce – pomaga nam prowadzić skuteczne działania e-marketingowe, dzięki którym nasze ogłoszenia docierają do starannie dobranej, szerokiej grupy docelowej.
Z drugiej strony, skupiamy się na czynniku ludzkim. Proces decyzyjny, dotyczący zmiany pracy, czy też znalezienia najlepszego kandydata, to wypadkowa przesłanek racjonalnych i emocjonalnych. Ostateczny wybór zapada na skutek analizy danych oraz interakcji w rozmowie kwalifikacyjnej. Naszą rolę rozumiemy, jako szerokie wsparcie obu stron – pracodawców i kandydatów. Staramy się tak prezentować ogłoszenia i dostarczać takich aplikacji, aby maksymalnie ułatwić podjęcie dobrej decyzji.
Wymiar ludzki ma dla nas również kontakt z klientem. Nasi klienci od chwili podjęcia współpracy mają własnych dedykowanych opiekunów z Dział Obsługi Klienta, z którymi mogą konsultować wszelkie wątpliwości. Nie zdecydowaliśmy się na automatyczne centra komunikacyjne, bo zależy nam na bezpośrednim kontakcie z klientem, który determinuje najwyższej jakości usługę.

Czy sytuacja na polskim rynku pracy wymaga specjalnych działań, modyfikacji tego, co proponują Państwo gdzie indziej, czy może zasadne jest twierdzenie, że standardy w obszarze HR są jednolite z krajami, gdzie są Państwo aktywni już od dawna?

Polska jest dla całej grupy StepStone wyjątkowa z wielu względów.
Na tle europejskich rynków pracy, polski jest niezwykle dynamiczny. Z badań wynika, że Polacy – aż 48% ankietowanych – deklarują otwartość na zmianę pracy. Co trzeci badany deklaruje plany zmiany pracy w kolejnym roku, a ten wskaźnik wyraźnie wyprzedza trendy w innych krajach Europy. Zdecydowana większość kandydatów poszukuje pracy przez portale internetowe, co stanowi silne uzasadnienie dla naszej obecności w Polsce.
Dla polskich firm ważne jest nie tylko pozyskanie nowych, ale także utrzymanie obecnych pracowników. Dla pracowników coraz większe znaczenie ma dwustronna komunikacja, dopasowanie trybu pracy do stylu życia oraz idea współpracy między zespołami. Rośnie również znaczenie wsparcia ze strony menedżerów. Pracownicy chcą mieć jasno wyznaczone cele oraz swobodę działania. Działy HR z pewnością muszą zwrócić uwagę na elastyczne kształtowanie ścieżek kariery oraz nieustannie zachodzące zmiany technologiczne i ich wpływ na sposób wykonywania pracy.
Patrząc w nieco dłuższej perspektywie wyzwaniem jest nasze starzejące się społeczeństwo, a co za tym idzie – rosnąca liczba pracowników z długim stażem zawodowym. Mądre pokierowanie ścieżką kariery takich osób, włączanie ich do strategii rozwoju organizacji może przynieść wiele dobrego.
Inną, ogromną grupą, którą warto bardziej zaktywizować są kobiety. Wiele z nich nie wraca do pracy po urlopach macierzyńskich. Borykają się również z efektem szklanego sufitu, co odzwierciedla choćby niewielka liczba kobiet, zasiadających w zarządach polskich spółek.
To są wątki, w których warto zacząć pracować nad zmianą, by nie tracić wartościowych potencjalnych kandydatów do pracy.

Od kilku lat obserwujemy duże zmiany dotyczące rynku pracy – zmienił się on z „rynku pracodawcy” w „rynek pracownika”. Jakie to ma przełożenie na specyfikę Państwa działalności i czy traktują to Państwo jako wyzwanie w sensie pozytywnym, czy bardziej jako potrzebę dostosowania się do zaistniałych warunków?

Zdecydowanie jest to dla nas pozytywne wyzwanie, ponieważ naszą ofertę kierujemy zarówno do pracowników, którzy potrafią sformułować oczekiwania wobec przyszłego pracodawcy, jak i do takich, którzy potrzebują dodatkowego wsparcia i szukają nowych ścieżek kariery.
Z badań wynika, że 96 proc. kandydatów chętniej wybiera pracę, która poprzedzona była pozytywnymi doświadczeniami podczas rekrutacji. Dlatego właśnie w obecnej sytuacji niezwykle istotne jest, aby proces aplikacji na nowe stanowisko był maksymalnie uproszczony – a my to właśnie zapewniamy.
Pamiętajmy o tym, że i ludzie i organizacje różnią się między sobą. Są tacy, którzy chcą przyjść do pracy, rzetelnie ją wykonać, a po 8 godzinach zamknąć drzwi i nie myśleć o obowiązkach służbowych do następnego dnia, kiedy przekroczą próg firmy. Inni potrzebują mieć jasno określoną ścieżkę kariery, pragną rozwoju, awansów, wykonywania coraz bardziej odpowiedzialnych obowiązków. Jeszcze inni chcą pracować blisko domu i lokalizacja firmy ma dla nich duże znaczenie. W StepStone.pl szanujemy każdą postawę. Pomagamy znaleźć pracę, która jak najlepiej wpisze się w oczekiwania pracownika. Z drugiej strony pamiętamy o tym, że pracownik musi wpisać się w DNA organizacji. Dopiero takie połączenie gwarantuje sukces obydwu stronom.
W pracy spędzamy znaczną część swojego życia. Ważne by znaleźć miejsce, w którym dobrze się czujemy i do którego chcemy wracać.
Z perspektywy pracodawcy warto pamiętać, że utrzymanie dobrego pracownika to wymagająca misja, w którą należy włożyć odpowiedni wysiłek. Zadowolony pracownik, który autentycznie lubi to, co robi, najlepiej wesprze rozwój biznesu.

Zanotowali Państwo bardzo mocne otwarcie, niezmiennie i to w imponujący sposób rośnie liczba użytkowników. Innymi słowy – określenie Debiut Roku pasuje idealnie. Jakie mają pomysły na podtrzymanie tej świetnej passy?

Dokładnie teraz zaczyna się najważniejsza praca – praca nad tym, by spełnić oczekiwania klientów, a raczej je wyprzedzić, praca nad precyzyjnym docieraniem z ogłoszeniami do takich kandydatów, którzy ich właśnie szukają.
Mamy szeroko zakrojone plany rozwoju – zarówno platformy, jak i naszej organizacji. Rozbudowujemy funkcjonalności serwisu, przygotowujemy się do wejścia w e-commerce, pracujemy nad udoskonalaniem funkcji Profilu Firmy, rozwijamy Liquid Design. Ta lista właściwie nie ma końca.
Jednak przede wszystkim w soczewce naszych działań są nasi klienci i użytkownicy – słuchanie ich potrzeb oraz oczekiwań i dostarczanie rozwiązań.

Życzę zatem realizaji planów, dalszych sukcesów i jeszcze raz gratuluję zdobycia tytułu Konsumencki Lider Jakości Debiut Roku 2019.

Bardzo dziękujemy!

(fot. 1 – Hanna Hieronimczuk – Dyrektor Generalna StepStone.pl)

Wydania archiwalne