Dla nas pasażer jest najważniejszy

Po ponad sześciu dekadach kursowania miejskich autobusów, w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym „Świdnica” Sp. z o.o. priorytetem nadal są ludzie. Przede wszystkim pasażerowie przewozów komunalnych. Na siedemnastu liniach miejskich i podmiejskich kursują nowoczesne autobusy, z których ponad połowa ma mniej niż 5 lat. W ubiegłym roku wprowadzono do eksploatacji 9 nowych autobusów, których silniki spełniają najnowsze normy emisji EURO 6, a wiosną 2020 roku pojawią się dwa całkowicie elektryczne.

Od dwóch Starów…
Nowoczesne autobusy to nie jedyne udogodnienie, z którego mogą korzystać pasażerowie świdnickiego MPK. Komfort podróży zapewniają również czytelne wyświetlacze, klimatyzacja, niska podłoga, ładowarki do telefonów czy kasowniko-biletomaty. Od roku na węzłowych przystankach wszyscy podróżujący mogą także korzystać z zamontowanych przez samorząd tablic informacji dynamicznej. Początki powojennej komunikacji miejskiej, sięgające stycznia 1958 roku, były jednak trudne. – Dwa autobusy Star-52 oznaczone numerami 1 i 2 oraz dwie linie przez nie obsługiwane to dla pokolenia, które przeżyło wojnę i trafiło na Ziemie Odzyskane, był wielki komfort i udogodnienie – mówi Tomasz Kurzawa Prezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego „Świdnica” Sp. z o.o. – I nikt nie spodziewał się, że technika i technologia rozwijać się będą lawinowo, co zmieni mentalność współczesnych ludzi ale i postawi nieznane do tej pory wyzwania. Obecnie w świdnickim MPK jeździ 25 autobusów odsługujących co dnia 15 linii stałych oraz 8 zapasowych, gotowych do zastępstw w każdym czasie. Ponadto realizowane są przewozy szkolne 11 autobusami posiadającymi minimum 50 miejsc siedzących oraz pozostałe 10, które wykorzystywane są do celów komercyjnych połączeń międzymiejskich czy obsługujących AKZ, tj. autobusową komunikację zastępczą dla przewoźnika kolejowego. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne „Świdnica” zatrudnia 61 kierowców, którzy w 2018 roku przewieźli ponad 3,2 mln pasażerów. Obecnie rozpoczęła się gruntowna modernizacja zajezdni autobusowej związana z budową sieci energetycznej i trafostacji dla stacji ładowania pierwszych autobusów elektrycznych.

… do autobusów elektrycznych
Swidnickie MPK stawia na szeroko rozumianą ekologię, inwestując w nowy tabor z dbałością o wspólną przestrzeń i jakość życia mieszkańców miasta. Niska emisyjność nowoczesnych silników będzie od wiosny 2020 roku wspomagana dwoma elektrycznymi autobusami. To właśnie Świdnica będzie pierwszym miastem na Dolnym Śląsku, na ulicach którego pojawią się elektryczne Volvo – produkowane w pobliskim Wrocławiu. Powietrze będzie czystsze, spadnie hałas na ulicach miasta, co odczują wszyscy świdniczanie. Słowo ekologia pada zresztą nie tylko przy okazji inwestycji w nowy tabor. Świdnickie MPK włącza się zawsze do organizacji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. W tym roku, między innymi na kilkudziesięciu przejściach dla pieszych, zostały wykonane kontrastowe ostrzeżenia dla użytkowników smartfonów – to właśnie kierowcy miejskich autobusów zwracali uwagę na ludzi, którzy przechodzili przez pasy nie odrywając wzroku od ekranu smartfona. Narażali siebie i pasażerów w autobusie na poważne niebezpieczeństwo, stąd też postanowiono o nich zadbać. Na fanpage’u spółki można również znaleźć kampanie lansujące pożądane postawy ekologiczne, podnoszące świadomość ekologiczną, ale także społeczne. Duże zaciekawienie wywołała seria naklejanych w autobusach obrazków wzorująca się na młodzieżowych wlepkach, która lansowała zasady dobrego zachowania podczas podróży autobusem.

Dla lokalnej społeczności …
Aktywność Spółki w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu pozwala wspierać lokalne inicjatywy stowarzyszeń i klubów sportowych – logotyp MPK ozdabia dyplom Świdnickiego Dyktanda czy pamiątkowego znaczka kursów samoobrony. Mali świdniczanie z Miasta Dzieci są corocznymi gośćmi zajezdni, gdzie poznają tajniki zawodu mechanika czy kontrolera biletów. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne od kilku stara się wypełniać lukę, która powstała po likwidacji komunikacji międzymiastowej. Mieszkańcy aglomeracji wałbrzyskiej dzięki linii 31A uzyskali możliwość przemieszczania się do pracy, szkół i wyższych uczelni Świdnicy, Świebodzic i Wałbrzycha. – Linia została pomyślana tak, aby skomunikować wszystkich ludzi – tłumaczy Prezes T. Kurzawa. – Bo co prawda kursują na tej trasie busy, ale nie dają one, tak jak w przypadku autobusów niskopodłogowych, które my wysyłamy na linię 31A, żadnej szansy na przejazd osobom niepełnosprawnym, starszym czy rodzicom podróżującym z dziecinnymi wózkami. Skroiliśmy trasę i rozkład jazdy na miarę, łącząc cechy komfortowego podróżowania autobusem z najważniejszymi celami podróży – dojazdem do pracy, szkoły, instytucji oraz komunikując Świdnicę, Świebodzice i mniejsze miejscowości z pociągami dużych prędkości na trasie do Warszawy. Ta komercyjna linia stawia czoła silnej konkurencji podobnie jak linia wakacyjna, która we wszystkie weekendy lipca i sierpnia łączy wybrzeże Bałtyku ze Świdnicą i kilkoma miastami Dolnego Śląska.

… i pracowników
Zarząd Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Świdnicy jest przekonany, iż podstawę, dzięki której możliwy jest rozwój Spółki i osiągane przez nią sukcesy, stanowi zgrany zespół: kierowcy, mechanicy i dyspozytorzy. Dzięki wsparciu ze strony administracji i zarządu, w ostatnich latach poprawiły się warunki pracy: kierowcy mają do dyspozycji nowoczesne, ergonomiczne autobusy wyposażone w systemy bezpieczeństwa i łączność radiową. Niedawno powstała również nowoczesna sala szkoleniowa, zaopatrzona w sprzęt elektroniczny niezbędny do prowadzenia kursów i szkoleń oraz zaplecze socjalne w postaci kuchni, gdzie można przygotować napoje albo ciepły posiłek. Ponadto od dwóch lat pracownicy spółki mogą korzystać z bezpłatnych przejazdów nad polskie morze, z czego chętnie korzystają. Szare mundury kierowców zostały zastąpione ubraniami sezonowymi wykonanymi w ładnych kolorach z nowoczesnych tkanin technicznych. Zmiana umundurowania powoduje, iż logo świdnickiego MPK prezentuje się na nim dumnie.

Przyszłość z eko-świadomością
Pomiędzy krzątaniną dnia codziennego pojawiają się pytania o przyszłość. Prezes T. Kurzawa kreśli najbardziej prawdopodobne drogi rozwoju kierowanej przez siebie Spółki: – Jest wiele możliwych scenariuszy rozwoju komunikacji publicznej w Świdnicy. Wydaje się jednak, iż wszystkie będą mieć wspólny wątek – troskę o środowisko naturalne, o środowisko życia człowieka. Spodziewam się, że większa eko-świadomość spowoduje mniejsze korzystanie z samochodów i przeniesienie ciężaru przemieszczania mas ludzi na komunikację publiczną. To z kolei zwiększy presję na lokalnego przewoźnika pod kątem komfortu i szybkości podróżowania, punktualności i dostępności do większej ilości usług mobilnych. Pomijam w tych rozważaniach wątek technologii, bo jej postęp jest niekwestionowany i nieprzewidywalny, jeśli chodzi o kierunki. Dużo zależeć będzie od naszego samorządu, który działając w tych samych realiach będzie mógł niektóre działania przyspieszyć albo wręcz wymusić – mam tu na myśli na przykład wyznaczenie stref wolnych od komunikacji samochodowej, odpowiednią politykę parkingową czy biletową.

(fot. 1 – Tomasz Kurzawa, Prezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego „Świdnica” Sp. z o.o. )

Wydania archiwalne