W rekrutacji najważniejszy pierwszy krok

OLX Praca, aktualny lider wśród portali rekrutacyjnych został oficjalnym Partnerem X. Edycji programu Odpowiedzialny Pracodawca Lider HR 2020.

Rozmowa z Anną Janowczyk, Business Development Manager kategorii Praca w OLX

Serwis OLX Praca w styczniu 2020 roku wyprzedził konkurencję ?

Tak, podobnie jak było w roku ubiegłym. Siła kategorii Praca płynie z siły samego serwisu OLX, rozpoznawalności marki, i z zaufania, którym co miesiąc obdarzają nas miliony użytkowników. Wszystko to pracuje na sukces pracodawców, którzy decydują się umieścić ogłoszenie w kategorii Praca. W styczniu odwiedziło ją aż 3,3 mln unikalnych użytkowników (Gemius/PBI, styczeń 2020).

W roku 2020 zostaliście partnerem programu Odpowiedzialny Pracodawca – Lider HR 2020. Jak Państwo pojmujecie tytułową odpowiedzialność pracodawcy względem swojej kadry.

Dziś, niezależnie od wykonywanej pracy, najbardziej pożądanymi kompetencjami u pracownika są chęć rozwoju i nabywania nowych kompetencji oraz umiejętność budowania relacji i dostosowania się do sytuacji na rynku. To również cechy, które powinien przejawiać idealny, odpowiedzialny pracodawca. Otwartość na pracownika i jego potrzeby, szczera komunikacja – to karty przetargowe w wyścigu o pracownika, którego dziś coraz trudniej rekrutować i zatrzymać w firmie.

Wystarczy być otwartym i szczerym, żeby stać się dobrym, odpowiedzialnym pracodawcą?

Oczywiście, że nie, ale od tego powinno się zacząć. Pierwszy kontakt pracodawcy z potencjalnym pracownikiem odbywa się już na etapie ogłoszenia o pracę. Z niego potencjalny pracownik czerpie nie tylko informacje o firmie, ale też na jego podstawie wyrabia sobie na temat tej firmy opinię. To jak pracodawca zaprezentuje się w ogłoszeniu wręcz determinuje przebieg procesów rekrutacyjnych.

Główna, najważniejsza informacja płynąca z ogłoszenia to oczywiście zarobki. Tymczasem mimo oczywistych korzyści z niej płynących, polityka płacowa wielu firm w Polsce wciąż nie zakłada otwartej komunikacji. W dobie szybkiej wymiany informacji pracodawca umieszczający ogłoszenie o pracy w sieci powinien liczyć się z tym, że pytania pytania o zarobki padną prędzej, niż później. Mogą one pojawić się choćby jako odpowiedź na anons zamieszczony w serwisie ogłoszeniowym, czy pierwsze pytanie w rozmowie telefonicznej. To moment, w którym nie warto chować głowy w piasek i powiedzieć lub napisać, jakie propozycje finansowe mamy dla potencjalnych pracowników. Im bardziej będziemy kluczyć i unikać pytań, tym większa szansa, że odbije się to na nas negatywnie, np. w formie komentarza czy opinii zamieszczonej w sieci.

Jak to wpływa na zaufanie potencjalnego pracownika do firmy?

Jak wynika z danych serwisu OLX, pracodawca, który zamieszcza w ogłoszeniu widełki płacowe o 45 proc. zwiększa swoje szanse na udaną rekrutację, bo właśnie o tyle procent więcej odpowiedzi na ogłoszenie dostanie. Taki komunikat mówi, że nasza firma nie ma nic do ukrycia, a o pieniądzach chcemy rozmawiać otwarcie. To nie tylko uwiarygadnia nas w oczach odbiorcy ogłoszenia, ale też pomaga oszczędzić czas i pieniądze w procesie rekrutacji.

W jaki sposób?

W skrócie – konkretna oferta, to konkretny odbiorca. Jeśli zawrzemy w niej informacje o zarobkach, lokalizacji miejsca pracy, formie umowy, wymaganiach i benefitach, to dotrzemy do pracownika, który nie tylko spełnia konkretne wymagania, ale też oczekuje konkretnych warunków. To pierwszy krok do tego, by nie przeglądać 100 przypadkowych aplikacji, ale być może 20 konkretnych. W ten sposób oszczędzamy czas działu HR, co przekłada się na pieniądze firmy.

Czyli zamiast historii o przyjemnej atmosferze i benefitach w postaci karty na siłownię lepiej mówić o umowie i warunkach zatrudnienia?

Przede wszystkim o umowie i warunkach zatrudnienia, a dalej o rzeczach mniej istotnych. Atmosfera w pracy jest bardzo ważna, ale o niej lepiej zaświadczą pracownicy, niż deklaracja w ogłoszeniu. Benefity w wielu firmach są dziś dodatkiem do pensji, ale pamiętajmy, że nie każdy pracodawca może sobie na nie pozwolić. Dużą i wymierną wartość mają szkolenia i kursy, które w ramach umowy jest w stanie zapewnić pracodawca. Ważne jest też rola lidera, który ma wizję i realny wpływ na rozwój pracownika.

Odpowiedzialność pracodawcy powinna się przejawiać również w tym, że dba on o rozwój swoich pracowników. Jak wynika z badań przeprowadzonych na potrzeby wydarzenia OLX Praca KNOW HOW 2020, dziś pracodawcy uważają, że najważniejsze wyzwania biznesowe, przed jakimi staną w perspektywie 5 lat, będą związane z rekrutacją i utrzymaniem pracowników w organizacji. Aż 84 proc. pracodawców uważa, że dziś trudniej znaleźć pracowników niż kilka lat temu, a 93 proc. z nich jest zdania, że dziś trudniej utrzymać dobrego pracownika niż kilka lat temu. Połowa z nich ze względu na problemy z rekrutacją planuje zatrudnić mniej ludzi!

Co to oznacza dla rynku pracy?

Że coraz więcej pracodawców stawia na automatyzację pracy, procesów i stanowisk. Nierozerwalnie wiąże się to też z dbałością o obecnych pracowników, by nie chcieli odchodzić z firmy. W związku z tym, że pracodawcy konkurują o kandydatów, oferują coraz bardziej wymyślne benefity. Mimo to nie zawsze spotykają się one z entuzjazmem pracowników, gdyż często są tworzone na podstawie domysłów i stereotypów.
Dlatego w ostatnim czasie coraz więcej firm zmienia podejście do procesu rekrutacji. Pracodawcy często przywiązują mniejszą wagę, niż kiedyś do doświadczeń kandydata. Zdają sobie sprawę, że rzeczywistość tak szybko się zmienia, że z dużym prawdopodobieństwem zatrudniony pracownik będzie musiał w pewnym momencie nabyć nowe umiejętności. Dlatego coraz częściej koncentrują się na zweryfikowaniu podejścia do pracy kandydata i jego dopasowania do zespołu. Inwestują w wyszkolenie go, prowadzą rekrutację wewnętrzną, uelastyczniają czas pracy lub pozwalają na pracę zdalną.

Co OLX może zaoferować tym mniejszym jak i tym większym pracodawcom?

Tak jak powiedziałam na początku, przede wszystkim oferujemy siłę serwisu OLX, z którego korzysta co trzeci Polak. Co trzeci użytkownik OLXa jest użytkownikiem kategorii Praca. Ale to nie wszystko. Nasza oferta jest dostosowana zarówno do potrzeb dużych, jak i małych biznesów. Dokładamy też wszelkich starań, by edukować rynek i wspierać branżę HR. Organizujemy spotkania OLX Praca KNOW HOW, na których wymieniamy doświadczenia, spostrzeżenia. Uruchomiliśmy też serwis praca.olx.pl, z którego na bieżąco można czerpać wiedzę na temat kondycji rynku pracy, zmian, jakie na nim zachodzą, czy trendów HR.

Jakie są Wasze plany na rok 2020? Czym jeszcze zaskoczycie rynek?

Nie będzie chyba żadnym zaskoczeniem, jeśli powiem, że będziemy ciężko pracować i wsłuchiwać się w głos naszych klientów, by oferta była jeszcze lepiej dopasowana do ich potrzeb.

(fot.1 – Anna Janowczyk, Business Development Manager)

Wydania archiwalne