Dobra woda dla miasta

Ze STANISŁAWEM KRUSZEM, Prezesem Zarządu Katowickich Wodociągów S.A., rozmawia Bogdan Leszczorz

– Panie Prezesie, na początek proszę przyjąć gratulacje w związku z zajęciem I miejsca w Ogólnopolskim Rankingu Przedsiębiorstw Wodociągów i Kanalizacji za rok 2020. Jak czuje się Pan w fotelu lidera tegorocznego zestawienia?

– Zajęcie I miejsca to szczególne wyróżnienie dla naszej aktywności nie tylko w obszarze działalności podstawowej, ale także edukacji ekologicznej i kształtowania postaw proekologicznych czy promowania picia wody z kranu. Kładziemy duży nacisk, by praca naszej załogi przekładała się na dobro mieszkańców, by usługi były świadczone na jak najwyższym poziomie. Inwestujemy w budowę nowych sieci i modernizację starych, wszystko po to, by ograniczyć ilość wody traconej z uwagi na np. awarie. Działania proekologiczne to współcześnie podstawa. Ale nasza firma podejmuje je od dawna. Już 20 lat temu powstała instalacja, dzięki której ścieki oczyszczone wykorzystywane są do procesu chłodzenia w elektrociepłowni sąsiadującej z naszą oczyszczalnią. Tylko w 2019 roku ilość ścieków oczyszczonych wykorzystanych przez elektrociepłownię, stanowiła ponad 26% ścieków oczyszczanych w oczyszczalni Dąbrówka Mała Centrum. Takie działania pozwalają corocznie na zmniejszenie zużycia wody pitnej o prawie 1.500.000 m3. Z takiej perspektywy widać, jakiej skali oszczędności osiągamy. Korzystają obydwa zaangażowane zakłady, ale przede wszystkim środowisko i całe społeczeństwo.

– Kierowana przez Pana Spółka zasłynęła ze sprawnej obsługi Międzynarodowego Szczytu Klimatycznego COP24, zorganizowanego w grudniu 2018 roku w Katowicach. W jakim stopniu uzyskane doświadczenie przekłada się na bieżącą obsługę mieszkańców miasta?

– To, w jaki sposób obsługiwaliśmy szczyt klimatyczny, wynika z naszego doświadczenia i codziennej pracy. Na co dzień dokładnie w ten sam sposób obsługujemy mieszkańców Katowic. Właśnie dzięki znajomości sieci, zjawisk jakie mogą się pojawić w przypadku zwiększonego zużycia wody i odbioru ścieków, mogliśmy dobrze zaplanować działania poprzedzające szczyt klimatyczny oraz jego obsługę. Najważniejszym zadaniem było przygotowanie i zabezpieczenie infrastruktury wod-kan oraz jej całodobowy monitoring. Podjęte działania zapewniły ciągłość i niezawodność dostaw wody oraz odbiór ścieków dla około 21,5 tys. uczestników COP24.

– Katowickie Wodociągi S.A. kładą bardzo duży nacisk na dobrą obsługę klientów oraz właściwą komunikację. Na co mogą liczyć odbiorcy wody z Katowic?

– Z pewnością na to, że dostarczana do nich woda jest dobrej jakości, jej stały monitoring prowadzi nasze akredytowane laboratorium. Ważnym aspektem jest również niezawodność dostaw wody i odprowadzania ścieków. Dokładamy wszelkich starań, by w tym zakresie także osiągać najwyższe standardy.

– Aktywność Spółki nie ogranicza się wyłącznie do dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Spółka angażuje się także w inicjatywy społeczne i wydarzenia na terenie miasta. Jakie akcje znajdują wsparcie z Państwa strony?

– Najważniejsza, bo związana z naszą codzienną działalnością, jest kampania na rzecz picia wody z kranu „KRANÓWKA KATOWICKA. Szluknij sie z kokotka!”. Ale są też inne, jak program „NaprawmyTo.pl”, w ramach którego realizujemy usterki włazów kanalizacyjnych czy hydrantów zgłaszane przez mieszkańców za pośrednictwem aplikacji. Angażujemy się także w akcje proekologiczne, takie jak np. „SprzątaMy dzielnice”, polegające na sprzątaniu przez mieszkańców miejsc wcześniej przez nich wskazanych i wybranych w drodze głosowania internetowego. Na potrzeby uczestników sprzątania dostarczamy wodę z sieci za pośrednictwem hydrantów. Oprócz tego są pikniki ekologiczne, takie jak Ekoodpowiedzialnie czy wycieczki na teren naszej oczyszczalni szlakiem Ścieżki Edukacyjnej GIGABLOK.

(fot. 1 – Stanisław Krusz, Prezes Zarządu Katowickich Wodociągów S.A.)

Wydania archiwalne