Dyspozycyjni i otwarci dla Klientów

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Tarnowskich Górach zajmuje się dostarczaniem wody i oczyszczaniem ścieków na potrzeby klientów indywidualnych, zbiorowych i przemysłowych na terenie Gmin Tarnowskie Góry, Miasteczko Śląskie i Woźniki. Od blisko dwudziestu lat wchodzi w skład grupy Veolia w Polsce, realizując przyjęte przez nią założenia polityki zrównoważonego rozwoju, wysokiej jakości usług, jak również wdrażając rozwiązania optymalne dla środowiska naturalnego i społeczności lokalnych.

Konsolidacja w rozproszeniu

Obecnie spółka eksploatuje 683 km sieci wodociągowej oraz 362 km sieci kanalizacyjnej, obsługuje też 13 ujęć wody, 4 stacje jej uzdatniania, 6 oczyszczalni oraz 45 przepompowni ścieków. Specyfika PWIK polega na obsłudze mieszkańców kilku miast i gmin o różnej wielkości, na dość rozległym obszarze. – Działamy w systemie rozproszonym – podkreśla Marta Bis, Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Tarnowskich Górach. – Obsługujemy wiele obiektów, a w ramach sieci działa dużo ujęć wody i przepompowni ścieków. Nie byłoby to możliwe bez dobrego, zdygitalizowanego systemu monitoringu. Tym bardziej więc rośnie rola naszej dyspozytorni i sposobu reagowania na zgłoszenia, prawidłowego monitoringu, systemów zdalnego ostrzegania i reagowania na awarie. Ta rozpiętość i charakterystyka działania wymusza zastosowanie rozwiązań dopasowanych do lokalnych potrzeb i sposobu obsługi klienta.
Spółka kładzie mocny nacisk na bieżący monitoring sieci wodociągowej. System ten pozwala szybko ustalić, gdzie należy przeprowadzić diagnostykę i wykryć potencjalny problem, dzięki czemu wyspecjalizowane brygady mogą natychmiast zareagować nawet na drobne nieszczelności, jak i tzw. „ukryte” awarie. Ma to ogromny wpływ na efektywność pracy operacyjnej oraz wykorzystywanie zasobów naturalnych.

Z akredytowanym laboratorium

Laboratorium Przedsiębiorstwa posiada System Zarządzania zgodny z normą ISO 17025:2005, potwierdzony Akredytacją Polskiego Centrum Akredytacji. Obecnie akredytacja obejmuje pobieranie próbek oraz badanie wody i ścieków w zakresie 37 parametrów fizykochemicznych oraz parametrów mikrobiologicznych. Rocznie dokonuje ponad 10 tysięcy analiz mikrobiologicznych i fizykochemicznych. W Przedsiębiorstwie obowiązuje obecnie zintegrowany system zarządzania zgodny z normami: PN-EN ISO 9001:2015, PN-EN ISO 14001:2015, PN-N 18001:2004 oraz System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy według normy BS OHSAS 18001:2007, co podlega corocznej ocenie ze strony firmy certyfikującej UDT-CERT.

W stronę e-obsługi

Jednym z priorytetów PWiK w Tarnowskich Górach jest pełna dyspozycyjność i otwartość wobec klientów. W proponowanym pakiecie usług jest m.in. Internetowe Biuro Obsługi Klienta (iBOK). System został wdrożony już w 2008 roku i obecnie zdecydowana większość nowych klientów korzysta z tej formy komunikacji. W ramach IBOK otrzymują oni dostęp do swojego konta, mogą na bieżąco podawać odczyty wodomierzy, mieć wgląd do wystawionych faktur, jak również uzyskać graficzną analizę zużycia wody. W 2010 roku PWiK w Tarnowskich Górach wprowadziło kolejny system – „sms-info”. Dzięki niemu, wszyscy klienci spółki, jaki i np. mieszkańcy spółdzielni mieszkaniowej, otrzymują pełną informację o przerwach w dostawie wody i planowanym czasie usunięcia awarii.
Jednym z ważniejszych zdygitalizowanych narzędzi obsługi klienta, jest system zdalnego odczytu wodomierzy. W pierwszym etapie objęto nim studzienki wodomierzowe, gdzie inkasent miał utrudniony dostęp lub odczyt wiązał się z niebezpieczeństwem. W tej chwili już ponad 90% odbiorców PWiK jest objętych tą usługą, dlatego nie jest już barierą nieobecność właściciela lub zarządcy posesji. Taki odczyt bez bezpośredniego kontaktu daje poczucie bezpieczeństwa zarówno klientom, jak i inkasentom. – Staramy się cały czas maksymalnie i na bieżąco dostosowywać nasze sposoby działania do bieżących potrzeb naszych klientów. Niebawem uruchomimy mobilną aplikację z funkcją płatności, w celu maksymalnego skrócenia dostępu do informacji i usprawnienia procesu regulowania zobowiązań związanych z dostawą wody – informuje prezes M. Bis.

W trosce o kadrę i lokalną społeczność

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Tarnowskich Górach dba o podnoszenie kwalifikacji zawodowych załogi, dopasowując je do bieżących i przyszłych potrzeb. W przedsiębiorstwie funkcjonuje program szkoleń dostosowany do indywidualnych ścieżek kariery, zaś system premiowania i nagradzania motywuje do terminowej realizacji powierzonych zadań. W praktyce przekłada się on na osiąganie coraz lepszych wyników oraz wzrostu efektywności.
Spółka angażuje się także w działania na rzecz lokalnej społeczności, wspierając edukację ekologiczną, kulturę i sport. Szereg działań jest prowadzonych wśród dzieci i młodzieży, począwszy od warsztatów edukacyjnych pn. „Jak oszczędzać wodę?”, „Skąd bierze się woda w kranie?”, „Badamy właściwości wody”, aż po konkursy ekologiczne, jak „Prezent dla naszej Planety”, czy „Młodzi Obserwatorzy Przyrody”. PWiK prowadzi także projekt zainicjowany przez Fundację Veolia Polska, obejmujący montaż źródełek wody pitnej w szkołach podstawowych i średnich, dzięki któremu obecnie już ponad 5 tysięcy dzieci i młodzieży ma nieograniczony dostęp do wody pitnej. Spółka jest również inicjatorem akcji społecznej #czujny senior, prowadzonej wspólnie z Policją, Uniwersytetem III Wieku oraz PKO Bank Polski, zorganizowanej w odpowiedzi na kradzież na tzw. „wodociągowca”. W ramach akcji powstały filmy i ulotki, uwrażliwiające na konieczność zachowania czujności przez osoby starsze, co zmniejszy ryzyko bycia oszukanym. Akcja odbiła się szerokim echem zarówno w mediach lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich, a co najważniejsze – przynosi efekt.
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Tarnowskich Górach wspiera imprezy organizowane przez Gminy dla lokalnej społeczności, takie jak „Gwarki” w Tarnowskich Górach, „Dni Miasteczka Śląskiego” czy „Dni Ziemi Woźnickiej”. Jest ponadto sponsorem szeregu imprez sportowych, m.in. Tarnogórskiego Maratonu, Tarnogórskiego Rajdu Rowerowego Osób Niepełnosprawnych, Ogólnopolskiego Mitingu Pływackiego oraz Mistrzostw Śląska Szkół Specjalnych w Pływaniu.

– Bardzo ważne są dla nas oczekiwania obsługiwanych gmin i miast, z którymi wspólnie odpowiadamy za prawidłowe prowadzenie gospodarki wodno-ściekowej i środowisko. Klienci oczekują od nas bezpieczeństwa, ciągłości usług i innowacyjnych form komunikacji, takich jak iBok, zdalny odczyt, sms-info. Istotne są także działania na rzecz społeczności lokalnych. Wspieramy projekty z zakresu edukacji ekologicznej, miejskie inicjatywy ekologiczne, kulturalne, sportowe. Podejmowane przez nas działania zostały pozytywnie ocenione i zaowocowały III miejscem w rankingu, co daje całemu zespołowi PWiK poczucie satysfakcji z dobrze wykonywanej pracy – podsumowuje prezes M. Bis.

(PWiK Tarnowskie Góry fot. 1 – Oczyszczalnia ścieków „Centralna”)

(PWiK Tarnowskie Góry fot. 2 – Tarnogórska kranówka na „Święcie Pary”)

(PWiK Tarnowskie Góry fot. 3 – Akcja #czujny senior)

 

Wydania archiwalne