Rewolucja w branży e-commerce nabiera tempa

Rewolucja w branży e-commerce nabiera tempa – komentuje DHL Parcel – Laureat nagrody Konsumencki Lider Jakości w kategorii: „Usługi kurierskie”.

Rynek usług kurierskich w Polsce rok do roku rośnie w dwucyfrowym tempie i jest to najszybsze tempo wzrostu w całej UE. W zeszłym roku zanotował wzrost rzędu 19,7%, ma to związek z trwającym boomem w segmencie e-commerce. Dla porównania rynek europejski średnio rośnie w tempie około 4-5% rocznie. W samym tylko 2019 roku Polacy wysłali prawie 537mln paczek, to wzrost o ponad 45% w stosunku do 2018 roku. Prognozy na najbliższe lata są jeszcze bardziej optymistyczne, według szacunków na 2021 rok liczba przesyłek w Polsce może osiągnąć przeszło 850mln rocznie. Według analiz DHL Parcel paczki e-commerce stanowią około 50-55% wszystkich obsługiwanych.

W obecnej sytuacji, związanej z koronawirusem niewątpliwie jednym z kluczowych kierunków, w którym podążą zmiany w świecie biznesu, będzie dalszy wzrost sektora sprzedaży internetowej. Wpływ na przytoczone wyżej liczby ma kilka czynników. Rozwój rynku e-commerce to efekt rewolucji cyfrowej i powszechnej digitalizacji. Coraz więcej sfer życia, również zakupy, przenosi się do Internetu. Polacy pokochali zakupy online. Staliśmy się otwarci na kupowanie w sieci i ufamy sklepom internetowym. Te z kolei wprowadzają szereg usprawnień, aby zakupy stały się dla nas jeszcze wygodniejsze i szybsze. Najważniejsze dla klientów kryterium to wygoda odbioru. Projektując rozwiązania logistyczne dla branży e-commerce koncentrujemy się na stylu życia odbiorców. Kluczowa dla nich jest informacja o czasie dostawy, dopasowanie miejsca doręczenia do ich indywidualnych preferencji, a także przedstawienie alternatyw i możliwość odbioru w pobliskiej lokalizacji. Stąd spektakularny rozwój obsługi klientów w tak zwanych punktach partnerskich. Wygodą dla konsumentów w tej metodzie dostawy jest bliskość miejsca zamieszkania, dogodne godziny odbioru paczki wraz z długim czasem przewidzianym na jej odbiór, bo przesyłka czeka aż 7 dni. – W przypadku DHL Parcel wolumen obsługiwany tą drogą rośnie kilkukrotnie rok do roku. Obecnie nasza sieć punktów liczy blisko 8000 jednostek. Możemy śmiało stwierdzić, że mamy do czynienia z rewolucyjną zmianą w zachowaniu konsumentów. Trend związany z odbiorami w punktach staje się coraz bardziej znaczący i jest widoczny szczególnie wśród osób, które cenią sobie elastyczność i możliwość odbierania paczek w wybranych przez siebie porach – mówi Magdalena Bugajło – Dyrektor ds. Komunikacji i PR w DHL Parcel.

Rozwój rynku e-commerce stawia przed operatorami kurierskimi nowe wyzwania, a co za tym idzie potrzebę wdrażania innowacji i inwestycji infrastrukturalnych dedykowanych procesom, zaprojektowanym według potrzeb klienta. Rynek e-commerce to głównie przesyłki od dużych nadawców biznesowych do odbiorcy indywidualnego. Ogromne znaczenie dla rynku e-commerce ma precyzyjnie zaprojektowana sieć infrastruktury krajowej i otwartość na indywidualne oczekiwania parterów biznesowych. Optymalna lokalizacja centrów sortowania i terminali, bieżące dostosowywanie obsady i tras kurierskich do posiadanego wolumenu, umiejętność dopasowania profilu operacji magazynowych do dedykowanych potrzeb klienta – to czynniki, które w znacznej mierze decydują o wydajności operacji i efektywnej obsłudze sektora e-commerce.

(fot. 1 – DHL Parcel)

Wydania archiwalne