Zdaniem fachowców

Dobroplast Fabryka Okien Sp. z o.o. został uhonorowany tytułem Odpowiedzialny Pracodawca – Lider HR 2020. Z Anną Augustynowicz, Dyrektor Sprzedaży Krajowej Dobroplast Fabryka Okien Sp. z o.o. oraz Krzysztofem Dziejmą, Kierownikiem Działu Ekstruzji i Recyklingu Dobroplast Fabryka Okien Sp. z o.o. o pracy w firmie rozmawia Małgorzata Jeżewska (Dyrektor Personalny Dobroplast Fabryka Okien Sp. z o.o.).

– Anno i Krzysztofie, pracujemy razem od jakiegoś czasu. Przypomnijcie, co skłoniło Was do podjęcia zatrudnienia w Dobroplast i czy wyobrażenia o pracy pokrywały się z rzeczywistością?

Anna Augustynowicz: – Choć w momencie zatrudnienia byłam osobą bardzo młodą, zależało mi na stabilnej pracy w firmie, która posiada konkretne, zdefiniowane plany na rozwój, na zwiększanie udziałów w rynku. Wiedziałam, że Dobroplast bardzo prężnie się rozwija, więc zdecydowałam się właśnie tutaj rozpocząć swoją ścieżkę zawodową.

Krzysztof Dziejma: – Zainteresowała mnie możliwość bycia współodpowiedzialnym za kreowanie nowej rzeczywistości produkcyjnej w tak dużej firmie jak Dobroplast. Wielkość zakładu i liczba realizowanych procesów produkcyjnych pozwalała liczyć na to, że ciekawych tematów odnośnie optymalizacji nie zabraknie. Nie myliłem się.

– Jak wyglądał dalszy rozwój i jaki był sposób na sprostanie kolejnym wyzwaniom?

A.A.: – Zaczynając od stanowiska logistyka, bardzo szybko awansowałam do działu sprzedaży na poziom kierownika regionu. To był moment bardzo silnej motywacji, którą dał mi nie tylko sam awans, ale głównie wymierne korzyści codziennej pracy. Wtedy dostrzegłam jak silne znaczenie ma budowanie relacji klient-dostawca. To właśnie one skutkowały zwiększeniem sprzedaży oraz możliwością pozyskiwania nowych kontrahentów.

Kolejne kroki rozwoju – regionalny dyrektor sprzedaży, a następnie aktualne stanowisko dały mi możliwości współpracy z osobami, z których czerpałam wiele inspiracji. Najważniejszy jednak był i zawsze będzie upór w dążeniu do celu, motywacja oraz to co mnie otacza, czyli środowisko w pracy. Harmonia wokół pozwala skupić się na konkretnie postawionym celu.

K.D.: – Kiedy realizowałem projekt optymalizacji na obszarze ekstruzji, dostałem propozycję objęcia stanowiska kierownika tego działu. To był ważny moment, ponieważ z jednej strony widziałem, że Zarząd Firmy postanowił mi zaufać, a z drugiej szła za tym dużo większa odpowiedzialność. We wdrożeniu w nową rolę pomógł mi kontakt z pracownikami działu. Wiedziałem, że tylko połączenie mojej wiedzy z ich doświadczeniem pozwoli mi odpowiednio zarządzać i wprowadzać usprawnienia.

– Anno, opowiedz jak z Twojej perspektywy wygląda pomoc firmy dla pracowników odnośnie ich rozwoju?

A.A.: – Priorytetem jest docenianie pracowników i inwestowanie w szkolenia, co pozwala wykorzystać ich atuty podczas realizacji ambitnych zadań. Mówię tu o rozwoju zdolności przywódczych, dzięki którym nasi menedżerowie uczą się jak właściwie motywować członków swoich zespołów do spożytkowania pełni swoich możliwości i osiągania jak najlepszych rezultatów. Bardzo cenimy rozległą wiedzę i doświadczenie. Należy dać pracownikom swobodę i wsparcie w planowaniu ich ścieżek rozwojowych.

– Krzysztofie, a jak Ty to widzisz?

K.D.: – Firma nie boi się inwestować w pracowników, zarówno jeśli chodzi o czas i wiedzę, jak i wsparcie w postaci szkoleń i kursów. Kiedy znajdzie się osoba, wykazująca chęć rozwoju, może liczyć na pomoc. Dodatkowym plusem jest mnogość procesów realizowanych wewnątrzzakładowo, co jeszcze bardziej ułatwia znalezienie „czegoś dla siebie”.

– Nie jest tajemnicą, że duże znaczenie przy osiągnięciu sukcesu w działaniach zespołowych ma tzw. „team spirit”. Jak to wygląda w Dobroplast?

A.A.: – Dobroplast jest firmą sprzedażowo-produkcyjną, więc bez wspólnej pracy zespołów nasz sukces nie byłby możliwy.

W tym przypadku działamy dwutorowo. Organizujemy spotkania, na których analizujemy wspólne wyniki, a jednocześnie szukamy rozwiązań, aby je korygować na jeszcze lepsze. Wypracowujemy też kompromisowe rozwiązania w sytuacjach spornych, co pozwola pójść do przodu, a kluczową rolę odgrywa wspólny cel – klient. Z drugiej strony szkolimy się pod różnymi kryteriami, jak współpraca, odpowiedzialność, zaangażowanie, pokazując, jak każdy z nas jest ważny dla firmy.

K.D.: – Pracując w Dobroplast łatwo zaobserwować, że pomimo skali firmy wszyscy mamy ten sam finalny cel. Wsparcie otrzymywane od działów współpracujących powoduje, że wszelkie działania realizowane są znacznie szybciej, co czyni naszą pracę lżejszą i bardziej przyjemną.

– Anno, czy firma pozwala na spełnianie marzeń zawodowych, a może inspiruje do nowych?

A.A.: – Z pewnością praca w Dobroplast pozwoliła mi spełnić marzenia zawodowe. Byłam częścią procesu zmian, zaczynając od szeregowych stanowisk administracyjnych w firmie polskiej, poprzez kolejne awanse, gdy organizacja przerodziła się w firmę europejską. Obecność podczas restrukturyzacji pokazała mi, jak uwolnić potencjał przedsiębiorstwa i ludzi w nim pracujących, a tą wiedzą i doświadczeniem należy dzielić się dalej, aby móc przenieść się na wyższy poziom.

– Krzysztofie, jak to wygląda z Twojej perspektywy?

K.D.: – Zdecydowanie Dobroplast jest miejscem inspirującym, panująca atmosfera ciągłego rozwoju daje zastrzyk energii i motywację do działania, a co za tym idzie zachęca do realizacji postawionych sobie celów na ścieżce do rozwoju.

(fot. 1 – Anna Augustynowicz i Krzystof Dziejma)

Wydania archiwalne