W miłej atmosferze

Z MARIUSZEM STANKIEM, Prezesem Zarządu firmy Tobacco Trading International Poland, Laureatem Programu Odpowiedzialny Pracodawca – Lider X-lecia 2011-2020 rozmawia Klaudiusz Łopatecki.

– Panie Prezesie, w tym roku znaleźliście się Państwo w elitarnym gronie kilkunastu firm, wybranych spośród kilkuset dotychczasowych Laureatów, którym za wybitne rozwiązania w zakresie HR przyznane zostało Grand Prix X-lecia, czego serdecznie gratuluję. Chciałbym Pana prosić o krótkie spojrzenie w przeszłość i posumowanie tego, jak Państwa firma rozwijała się jako pracodawca.

– Bardzo się cieszę i dziękuję. Już przy wcześniejszych tytułach Odpowiedzialnego Pracodawcy – Lidera HR mówiłem o tym, że to ogromne wyróżnienie. Przyznanie nam Grand Prix X-lecia cieszy nas więc po dziesięciokroć i potwierdza, że idziemy w dobrym kierunku. I co najważniejsze – cały czas się rozwijamy w obszarze HR. Od lat staramy się uważnie budować nasz zespół, promujemy zaangażowanie i inicjatywę, doceniamy doświadczenie i wieloletni wkład pracy. Od samego początku firma nastawiona była na ludzi i oparta na ich zaangażowaniu. Początkowo były to wprawdzie tylko 3 osoby, ale rosnący wolumen sprzedaży umożliwił zatrudnianie kolejnych pracowników i budowanie sieci dystrybucji. Dziś zatrudniamy 64 osoby. Obsługujemy klientów na terenie całego kraju. Troszczy się o nich ponad 30 Przedstawicieli oraz pracownicy Działu Klientów Kluczowych w centrali firmy – w Modlnicy koło Krakowa.

– Z naszych kilkuletnich obserwacji wynika, że ludzie chcą i lubią u Państwa pracować. Jak osiągnął Pan taki stan rzeczy?

– Rzeczywiście w zeszłym roku Kapituła Programu wyróżniła nas między innymi za długość stażu pracy – średni okres zatrudnienia w naszej firmie wynosi prawie 10 lat. Handlowcy, którzy generalnie należą do osób częściej zmieniających pracodawcę, u nas pracują średnio 7 lat, choć z niektórymi jesteśmy od samego początku, czyli 25 lat. Z pełną odpowiedzialnością mogę zatem stwierdzić, że dobrze im z nami. A jak to osiągnęliśmy? Staramy się cały czas udoskonalać system motywacyjny i dostosowywać go do oczekiwań naszych pracowników. Oferujemy atrakcyjne wynagrodzenia, wiele benefitów, wewnętrzne konkursy z atrakcyjnymi nagrodami. Dzięki jasnym zasadom i otwartej komunikacji zapewniamy poczucie bezpieczeństwa. To wartość, o której zwykle w firmach niewiele się mówi, a jest ona wspólna dla nas wszystkich. Angażujemy też pracowników w działania związane z troską o środowisko. Jednak uważam, że kluczem do sukcesu jest stworzenie miejsca, gdzie ludzie po prostu dobrze się czują, gdzie jest miła atmosfera, a każdy może liczyć na koleżeńskie wsparcie – nie tylko w pracy, ale również w życiu prywatnym. W całej Polsce mamy koleżanki i kolegów, którzy – w razie potrzeby – pomogą nam się odnaleźć, znajdą ciekawe miejsce na wypoczynek, a potem wpadną na kawę. Organizowane przynajmniej raz w roku integracje przynoszą efekty. Od 2004 roku każde kolejne pięciolecie istnienia firmy świętujemy na egzotycznych wycieczkach, w których mogą wziąć udział również rodziny pracowników. W 2019 roku nasze 25-lecie obchodziliśmy na Zanzibarze i już teraz w rozmowach pojawia się temat potencjalnej destynacji na 30-lecie.

– W obecnych czasach, rozmawiając z odpowiedzialnym pracodawcą, nie da się pominąć tematu COVID-19. Jak Państwo radzicie sobie z tą trudną sytuacją?

– Jak każdy i nasza firma musiała zmierzyć się z nową rzeczywistością. Oczywiście zastosowaliśmy się do wszelkich wytycznych i obostrzeń. Już w początkowej fazie pandemii, mając na uwadze różny poziom wrażliwości każdego z nas i dbając o komfort i bezpieczeństwo, umożliwiliśmy pracownikom (również handlowcom) przejście na pracę zdalną. Zawiesiliśmy kwartalne konferencje regionalne. Spotkania przeniosły się do świata wirtualnego. W relacjach z klientami pomocne okazały się programy lojalnościowe, które pozwoliły – poza standardowym telefonem czy mailem – utrzymać bieżący i atrakcyjny w formie kontakt. Pracownicy biura i magazynu zostali podzieleni na dwa zespoły, które nie spotykają się ze sobą, by zminimalizować ryzyko zamknięcia całej centrali z powodu kwarantanny. W ten sposób staramy się zabezpieczyć możliwość pracy handlowcom, którzy w maju wrócili do swoich standardowych zadań. Po tej próbie mamy pewność, ze jesteśmy przygotowani do szybkiego, ale przede wszystkim odpowiedzialnego działania.

– Na zakończenie chciałbym Pana, jako Lidera X-lecia, poprosić o refleksje, jakich zasad powinien przestrzegać dobry pracodawca?

– Każdy musi znaleźć swoją drogę. Ja staram się tworzyć przekonującą wizję, słuchać i angażować ludzi, oswajać ich ze zmianą. Kładę nacisk na budowanie opartych na otwartości, zaufaniu i uczciwości relacji w zespołach, co przekłada się nie tylko na atmosferę, ale lepszą jakość pracy. Pamiętam, że to właśnie pracownicy są największą wartością i dzięki ich zaangażowaniu firma wciąż rozwija się i może być liderem w swoim segmencie rynku.

(fot. 1 – Mariusz Stanek – Prezes Zarządu Tobacco Trading International Poland Sp. z o.o.)

Wydania archiwalne