Amica – Lider branży AGD

Branża AGD w Polsce nieustannie się rozwija. Polska stała największym producentem sprzętu gospodarstwa domowego w Europie. Swoje zakłady produkcyjne umieściło tu wiele światowych koncernów. Zrealizowane ostatnio przez Redakcję „Strefy Gospodarki” ogólnopolskie badania konsumenckie pokazały, że marka Amica od lat cieszy się niesłabnącym uznaniem na rynku w swojej grupie produktów . O przepisie na sukces rozmawia z Prezes spółki Amica Handel i Marketing, Panią Aliną Jankowską-Brzóska, Karolina Mendrela.

– Pani Prezes, na początek chciałabym pogratulować świetnego wyniku uzyskanego przez w tegorocznej edycji badań konsumenckich. Zarówno pod względem jakości produktów jak i rozpoznawalności, Amica zajmuje czołowe miejsca. Jakie czynniki – w Pani opinii – zdecydowały o tym, że uzyskali Państwo nagrodę Konsumenckiego Lidera Jakości 2020?

– Bardzo dziękuję za gratulacje, każdy lubi odbierać gratulacje i nagrody. Za tym wyróżnieniem kryje się praca wielu ludzi: od projektantów, inżynierów na sprzedaży i marketingu kończąc. Pokazuje ona także, że konsumenci, użytkownicy naszych produktów są z nich zadowoleni. To przecież dzięki ich głosom mogę w imieniu całego zespołu spółki Amica odebrać nagrodę Konsumenckiego Lidera Jakości. Jest to bezpośredni dowód na to, że nasze działania przynoszą zamierzone efekty. Fakt, że od tylu lat Amica jest liderem w branży producentów sprzętu AGD jest kolejnym tego dowodem. Przyznam, że takie efekty potrafią dać wielką motywacje do pracy.

– Mówi Pani o zadowoleniu klienta, jednak współczesny rynek nieustannie się zmienia. Świadomość konsumencka stale rośnie, a wraz z nią rosną i nasze oczekiwania. Jak nadążyć za tymi zmianami, jak im sprostać?

– Nie jest to łatwe zadanie. Rozwijamy produkty, modyfikujemy komunikację z klientami i okazuje się, że trafnie odczytujemy ich potrzeby. Dzisiaj nie wystarczy już pokazanie problemów związanych z przechowywaniem żywności, gotowaniem, zmywaniem czy prasowaniem. Dzisiaj trzeba pomóc i pokazać jak te problemy rozwiązać. To dlatego w naszych piekarnikach pojawił się OpenUp system, który umożliwi otwarcie piekarnika po dotknięciu uchwytu, nawet gdy obie ręce mamy zajęte. W lodówkach oferujemy CoolBalance utrzymujący stałą temperaturę we wnętrzu lodówki nawet przy częstym otwieraniu drzwi czy specjalną szufladę AdaptZone dającą możliwość dostosowania temperatury do potrzeb produktów, które są w niej umieszczane. Rozwiązania te pomagają dłużej zachować świeżość przechowywanych produktów. W zmywarkach proponujemy klientom OpenDry system, który sprawia, że naczynia szybko i naturalnie schną, a w pralkach mamy SteamTouch, rozwiązanie które redukując zagniecenia ułatwia prasowanie. To tylko krótki przegląd naszych możliwości. Amica jest ekspertem i dzieli się swoją wiedzą. Teraz przynosi to wymierne efekty, także w postaci nagród. Konsumenci czują znaczącą zmianę w codziennych obowiązkach tym bardziej w czasie, gdy nasza gospodarka zmaga się ze skutkami pandemii. Tak, to że Amica jest polską marką bardzo nam pomaga. Lubimy to, co nasze i chętnie zwracamy się w stronę rodzimych producentów, oczywiście o ile nie ustępują oni zagranicznym konkurentom. Obecna sytuacja sprawiła, że jeszcze bardziej zwracamy uwagę na ten aspekt. My również podejmując decyzje w firmie dokonujemy takich wyborów, aby wspierać polskich przedsiębiorców. Mamy świadomość, że w ten sposób przyczyniamy się do poprawy kondycji krajowej gospodarki.

– Kiedyś Amica kojarzyła się wyłącznie z kuchniami, dziś jesteście obecni praktycznie we wszystkich kategoriach produktowych. Jak ocenia Pani tę zmianę z perspektywy czasu?

– To prawda: zaczynaliśmy od kuchni i one są fundamentem naszej działalności. Stale jednak rozwijamy, zmieniamy i uzupełniamy nasz asortyment, tak by trafić z ofertą do jak najszerszego grona klientów. Dzisiaj posiadamy w swojej ofercie całą gamę urządzeń, które pozwalają kompletnie wyposażyć całą kuchnię. Rozwijamy także te urządzenia, z którymi jesteśmy tradycyjnie kojarzeni, dlatego posiadamy w ofercie nowoczesne wolno stojące kuchnie indukcyjne czy szeroką gamę płyt i piekarników do zabudowy, które produkujemy we własnej fabryce. Najnowsze technologie, nowoczesne linie produkcyjne przekładają się na wysoką jakość sprzętu Amica, a ta na satysfakcję naszych odbiorców.

– Zewsząd atakują nas informacje dotyczące różnych produktów i zachęcają do kupna. W jaki sposób komunikacja Amiki wyróżniała się na rynku?

– Zgadza się. Ten rok był niezwykle trudny pod wieloma względami, także w kontekście komunikacji z rynkiem i konsumentami. Ograniczyliśmy działania marketingowe, ale z nich nie zrezygnowaliśmy. Uznaliśmy, że w tak trudnym momencie, w którym znaleźliśmy się wszyscy najważniejszą kwestią jest zapewnienie stabilizacji naszym pracownikom, dlatego między innymi zredukowaliśmy wydatki marketingowe. Nie ucierpiał na tym w żaden sposób nasz klient – bardzo szybko zareagowaliśmy przenosząc nasze działania do wirtualnych kanałów komunikacji. Zaangażowaliśmy się także w działania społeczne pomagając instytucjom walczącym o nasze zdrowie, angażujemy się w pomoc sąsiedzką. Nie mogło być inaczej, bo przypomnę, że już minionym roku rozpoczęliśmy kampanię społeczną pod hasłem Amica for others. Czujemy się częścią tego świata, mamy możliwości by wpływać na postawy i wybory społeczne i z tego korzystamy. Wierzymy, ze tylko w ten sposób osiągniemy trwały sukces, który spotka się z akceptacją konsumentów i przyniesie firmie wymierne korzyści firmie. Kontynuujemy tę akcję, ponieważ pokazuje ona, że wbrew stereotypom, nie jesteśmy skupieni na sobie i potrafimy sobie pomagać.

– Amica for others brzmi ciekawie. Czy powie Pani w jaki nam, o tym projekcie coś więcej?

– Amica for others to projekt społeczny skierowany do wszystkich Polaków, który jest wyrazem filozofii marki Amica. Człowiek wraz z swoimi potrzebami znajduje się w jej centrum. Przy okazji zwracamy uwagę na aktualne problemy społeczne. Projektujemy urządzenia AGD ale patrzymy na świat i ludzi szerzej, niż tylko przez pryzmat pomocy w obowiązkach domowych. Współpracujemy z Bankami żywności i za ich pośrednictwem pomagamy organizacjom dostarczającym żywność potrzebującym dostarczając urządzenia do jej przechowywania. Pomagamy szpitalom i organizacjom pozarządowym, o czym wspomniałam wcześniej, wspieramy ważne działania społeczne jak np. akcję „Dubla nie będzie” organizowaną już po raz szósty przez organizację „Kwiat Kobiecości”. Jest to bardzo ważne zwłaszcza dzisiaj, gdy czujemy się opuszczeni, a lęk i samotność odciskają piętno na naszym stylu życia. Nie zmienia się jednak to, że Amica ze swoimi produktami i filozofią jest częścią świata, który tworzy wspólnotę mogącą na siebie liczyć i potrafiącą sobie pomagać.

(fot. 1 – Alina Jankowska-Brzóska, Prezes spółki Amica Handel i Marketing)

Wydania archiwalne