MEC już lata temu przyjęła zasadę, że będzie firmą, która nie skupia się tylko na swojej statutowej działalności, czyli wytwarzaniu energii cieplnej. Jest spółką gotową do realizacji ogólnomiejskich projektów, jak i do pomocy w przeprowadzaniu najróżniejszych inicjatyw stowarzyszeń, fundacji czy poszczególnych mieszkańców. – Chcemy być partnerem zarówno dla samorządu, jak i dla wszystkich mieszkańców, i to nie tylko dlatego, że jesteśmy firmą z większościowym udziałem kapitału samorządowego – mówi Robert Mania Prezes Zarządu MEC. – Myślę, że cechuje nas otwartość, chęć angażowania się w nowe inicjatywy i troska o nasze miasto.
Wyrazem tej ostatniej jest realizowanie z Urzędem Miasta i innymi instytucjami miejskiego programu ograniczania niskiej emisji, odpowiadającej w głównym stopniu za zanieczyszczenie powietrza. Obecnie emisja z ciepłowni MEC ma niewielki wpływ na to, czym oddychają mieszkańcy – w ostatnich kilkunastu latach spółka obniżyła emisję pyłów ze swoich ciepłowni ponad dwudziestokrotnie, a wywołującego efekt cieplarniany CO2 o 60%. W 2019 roku rozpocznie się budowa dodatkowych układów odpylania i odsiarczania, które jeszcze bardziej ograniczą emisję. Należy przy tym pamiętać, że kotły czy kominki w domach jednorodzinnych nie mają żadnych instalacji oczyszczania spalin i 100% pochodzących z nich zanieczyszczeń osiada w najbliższym otoczeniu danego budynku.
Troska o ekologię to również szeroka akcja edukacyjna, prowadzona w przedszkolach i szkołach. MEC przekazuje im materiały edukacyjne przeznaczone do prowadzenia lekcji ciepła systemowego na poszczególnych etapach przedszkolnej i szkolnej edukacji. W ten sposób firma trafia do najmłodszych mieszkańców miasta, a starszych o swojej działalności informuje w corocznym biuletynie „Ciepły Koszalin”, dołączanym do lokalnej prasy oraz za pośrednictwem internetu. Informacje przekazywane są także przy bezpośrednim kontakcie z mieszkańcami, a tych, z racji zaangażowania MEC w życie miasta, nie brakuje.
Firma włącza się w przedsięwzięcia kulturalne, sportowe, charytatywne i rekreacyjne, organizowane przez instytucje kulturalne, kluby sportowe, stowarzyszenia czy grupy mieszkańców. W ten sposób przyczynia się do promocji miejskiego hasła „Koszalin – centrum Pomorza”. – Wbrew pozorom, jak mówią niektórzy, nie uważam, byśmy byli prowincją. Zbyt wiele ciekawych i pozytywnych rzeczy się u nas dzieje, by tak było. Cieszymy się, że jako spółka mamy w tym swój udział, że jesteśmy częścią żywej, miejskiej tkanki – dodaje Prezes R. Mania.
(fot. 1 – Nie skupiamy się tylko na naszej działalności. Jesteśmy firmą otwartą
i zaangażowaną w życie miasta i mieszkańców – mówi Robert Mania Prezes Zarządu)