W służbie społeczeństwu

Dostęp do bieżącej wody zawsze jest niezwykle istotny. Firmy takie, jak Katowickie Wodociągi, pełnią w tym zakresie szczególną rolę wobec społeczeństwa. Ich zadaniem jest też pokazywanie, jaki wpływ mają nasze codzienne zachowania na środowisko naturalne i jak dobre nawyki wpływają na nasze zdrowie.

Trwająca już blisko rok pandemia koronawirusa i konieczność większego niż zwykle dbania o higienę pokazały, jak istotne jest dobre funkcjonowanie firm wodociągowych. Jako operator infrastruktury krytycznej, Katowickie Wodociągi otrzymały szereg wytycznych od Rządowego Centrum Bezpieczeństwa i od Głównego Inspektora Sanitarnego, dotyczących utrzymania w sposób niezakłócony dostaw wody i odprowadzania ścieków. – To zadanie zawsze było najistotniejsze w pracy naszej firmy – mówi Stanisław Krusz, Prezes Zarządu Katowickich Wodociągów. – Mając świadomość jej znaczenia i wagi, jaką w obecnych czasach może odgrywać w walce o zdrowie mieszkańców, dostosowujemy na bieżąco sposób funkcjonowania naszej firmy do aktualnej sytuacji epidemicznej. W miarę możliwości staramy się też realizować wcześniej podejmowane przez nas działania i wspierać najbardziej potrzebujących.

Pomagać tym, którzy pomagają

Jako firmy wrażliwe na społeczne potrzeby, przedsiębiorstwa wodociągowe włączają się w różnego rodzaju akcje pomocowe. W obliczu pandemii, dla Katowickich Wodociągów naturalnym było więc wsparcie służb medycznych. Spółka włączyła się w akcję produkcji przyłbic dla medyków, prowadzoną przez Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach i przekazała środki finansowe na zakup poliwęglanu. Dzięki temu udało się wyprodukować kilka tysięcy przyłbic. – Gotowe przyłbice trafiły do placówek, które walczą z pandemią COVID-19, przede wszystkim szpitali i domów pomocy społecznej – podkreśla S. Krusz – Wsparliśmy też Centrum Psychiatrii w Katowicach, placówkę, która w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego udziela bezpłatnego wsparcia online dla personelu medycznego, chorych i ich rodzin, dla osób objętych kwarantanną oraz dla wszystkich przeżywających kryzys psychiczny. Pieniądze przekazane przez firmę zostały przeznaczone na zakup środków ochrony osobistej personelu medycznego, środków dezynfekcyjnych, sprzętu oraz wykonywanie testów.

Woda prosto z kranu

Firmy wodociągowe w naturalny sposób pełną rolę propagatorów wiedzy z zakresu ekologii i promotora zdrowego stylu życia. W 2018 roku w Katowicach wystartowała kampania „Kranówka katowicka. Szluknij sie z kokotka!” Jej celem jest propagowanie picia wody z kranu. Katowickie Wodociągi realizują ją, zapewniając wodę z sieci uczestnikom różnych wydarzeń. W ubiegłym roku zaangażowały się w te, które udało się zorganizować pomimo pandemii. Zapewniły wodę z sieci m.in. dla uczestników akcji „SprzątaMy Dzielnice”, której celem jest zwrócenie uwagi na dzikie wysypiska śmieci. Dostarczyły też wodę dla biegaczy Charytatywnego Biegu Śląskich Aniołów oraz Silesia Marathon, jedynej imprezy biegowej na tak dużą skalę, która odbyła się w 2020 r. w Polsce.

W zdrowym ciele zdrowy duch

Promocja zdrowego stylu życia od ubiegłego roku stała się dla Katowickich Wodociągów jednym z zadań realizowanych na co dzień. Firma została zarządcą dwóch nowo wybudowanych basenów. – Start basenów w okresie pandemii nie był najłatwiejszy. Baseny zaczęły funkcjonować w czerwcu, a już w połowie października zostały zamknięte – przyznaje S. Krusz i dodaje – Mimo tego w ciągu 5 miesięcy zdążyło odwiedzić je aż 140 tys. osób. Choć okres, w którym mieszkańcy mogli korzystać z nowo otwartych basenów nie był zbyt długi, szybko zostały docenione przez klientów. Jeszcze w ubiegłym roku otrzymały tytuł The Best and More, nagrodę za najwyższą jakość obsługi korzystających z nich gości oraz innowacje technologiczne, a także za efektywną promocję zdrowia i działania na rzecz lokalnej społeczności.

(fot. 1 – Katowickie Wodociągi)

Wydania archiwalne