Mój Bank Spółdzielczy – stabilny i bezpieczny

Mikołowski Bank Spółdzielczy w Mikołowie, jest największym bankiem spółdzielczym na Śląsku. W 2010 roku MBS całkowicie zmienił swój model biznesowy, koncentrując się na kliencie lokalnym, kładąc przy tym nacisk na szeroko rozumianą dywersyfikację ryzyka. Na przestrzeni lat, nowy model biznesowy okazał się przysłowiowym strzałem w 10-tkę. Bank rozwijał się oraz zmieniał strukturę bilansu, silnie różnicując swoje aktywa.

Jedna dekada – trzy fuzje

Dziesięć lat realizacji nowej strategii umożliwiło ponad trzykrotne zwiększenie skali działania – z 260 do ponad 820 mln zł. W tym samym czasie kapitały banku wzrosły ponad dwukrotnie – z 36 do prawie 77,5 mln zł. W wymiarze pracowniczym, Mikołowski Bank Spółdzielczy stara się zapewniać stały rozwój swojej kadry, przedkładając jakość nad ilość. W ubiegłym roku, wydatki na kursy i szkolenia zbliżyły się do kwoty 100 tys. zł. – W ostatnich dwóch latach przyłączyliśmy do swoich struktur trzy mniejsze pobliskie banki spółdzielcze: w 2019 roku Bank Spółdzielczy w Wodzisławiu Śląskim, w 2020 roku Rybnicki Bank Spółdzielczy, zaś w maju bieżącego roku Bank Spółdzielczy w Sośnicowicach – wylicza Arkadiusz Kurasz Wiceprezes Zarządu ds. rachunkowych Mikołowskiego Banku Spółdzielczego w Mikołowie. – W efekcie wzrosła liczba placówek operacyjnych i pracowników MBS. Obecnie nasz bank dysponując siecią 12 placówek i zatrudniając ponad 120 pracowników, wykazuje sumę bilansową zbliżającą się do 1 mld zł. Powoduje to, że MBS zaliczany jest do grona największych banków spółdzielczych w Polsce.

Wsparcie w czasach pandemii

Mikołowski Bank Spółdzielczy, jako spółdzielnia bankowa aktywnie działa na rzecz lokalnej społeczności, realizując spółdzielczą misję. W ubiegłym roku MBS, z uwagi na sytuację związaną z pandemią COVID 19, w poczuciu odpowiedzialności i troski o mieszkańców, a także lokalną służbę zdrowia, wspierał również finansowo lokalne szpitale, pogotowie oraz centra zdrowia. Dodatkowo, bank na bieżąco uczestniczył w kampaniach informacyjnych dotyczących m.in. bezpiecznego zachowania się w okresie zagrożenia epidemicznego (#bankujonline, #zostanwdomu), wykorzystując w tym celu stronę internetową oraz media społecznościowe. Równolegle MBS wspierał okoliczne kluby sportowe, szkoły, a także stowarzyszenia oraz szereg innych instytucji non-profit. W celu złagodzenia skutków gospodarczych pandemii, bank umożliwił swoim klientom skorzystanie, za pomocą bankowości elektronicznej, z rządowych programów pomocowych. W ten sposób Klienci otrzymali kilkadziesiąt milionów złotych. Równocześnie, mając na uwadze bezpieczeństwo swoich pracowników, wdrożono najbardziej zaawansowane rozwiązania teleinformatyczne, dzięki którym Bank od pierwszego dnia ogłoszonej pandemii zapewnił swoim pracownikom kompleksową możliwość pracy zdalnej. Jedynym wyjątkiem była obsługa klientów w kasach Banku, które zostały odpowiednio dostosowane do obowiązujących w tym zakresie standardów.

Big Data – w stronę optymalizacji działalności

Bank stawia również na nowoczesność. W zakresie systemów zarządzania wdrożono m.in. autorski, elektroniczny system obiegu dokumentacji bankowej. MBS korzysta również z programów wspomagających zarządzanie wierzytelnościami trudnymi oraz z elektronicznej aplikacji urlopowej. Dodatkowo usprawniono komunikację pomiędzy placówkami banku, korzystając z licencjonowanych komunikatorów biznesowych zapewniających fonię i wizję. Bank rozwija także zaawansowaną, własną hurtownię danych, opartą o Microsoft SQL Server oraz Microsoft Reporting Services, która dzięki pełnym informacjom o klientach, rachunkach i Banku na każdy dzień historycznie, pozwala na sporządzanie analiz, raportów i sprawozdań, w każdym wymiarze czasowym, produktowym, profilu klienta, relacyjnym, a także na rozpoznawanie trendów, budowę modeli i symulowanie sytuacji w okresach przyszłych. Co ważne dla zarządzających, dane mogą być wizualizowane dzięki wykresom, grafom i innym formom prezentacji graficznej, np. mapy cieplne. W konsekwencji, całe rozwiązanie stosowane przez Bank spełnia warunki, by traktować je jako kompletne Big Data. Kluczową z punktu widzenia realizowanych celów, była operacja pełnej wirtualizacji zasobów teleinformatycznych, zastosowania najnowocześniejszych rozwiązań w obszarze sieci światłowodowej, kolokacji, DRC, IaaS, BGP czy telefonii (w tym VOIP), którą Bank zrealizował z lokalnym Partnerem, firmą 3S. Wszystkie te segmenty wykorzystują szybki dostęp do potrzebnej informacji, która z kolei ma zasadniczy wpływ na optymalizację działalności. Big Data, przy tak wydajnej, skalowalnej i stabilnej infrastrukturze, stanowi o przewadze konkurencyjnej, umożliwia szczegółowe rozpoznanie potrzeb i wymagań konsumentów i jest niezbędna, by odnieść sukces dzięki odpowiedniemu przetwarzaniu danych z wykorzystaniem Big Data. Drugostronnie bank inwestuje w nowoczesne rozwiązania ułatwiające obsługę klientów, jak i bankowanie on-line. W tym przypadku MBS dostrzega kluczową rolę organów zrzeszenia banków spółdzielczych, gdyż tylko potencjał grupy może zapewnić właściwą jakość wdrażanych usług czy realizowanych projektów, których oczekuje klient od swojego banku.

Aktywny członek – odpowiedzialny edukator

Mikołowski Bank Spółdzielczy stara się również być instytucją odpowiedzialną za sektor spółdzielczy. Między innymi ta cecha spowodowała, że Bank, wykorzystując swoją siłę kapitałową, połączył mniejsze banki spółdzielcze, które miały lub mogły mieć w przyszłości utrudnione działanie na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Bank stara się czynnie uczestniczyć w wewnątrzspółdzielczych projektach oraz przedstawiać swoje stanowisko w zakresie pożądanych kierunków biznesowych i regulacyjnych, które powinien obierać sektor spółdzielczy. MBS jest także aktywnym członkiem branżowych izb gospodarczych. Członkostwo w Krajowym Związku Banków Spółdzielczych oraz Związku Banków Polskich traktuje jako ważną inicjatywę, doceniając rolę tych organizacji. Członkowie Zarządu Banku działają w różnych gremiach spółdzielczych, zarówno w Polsce jak i Europie. Dostrzegając rolę edukacji, Członkowie Zarządu jak i pracownicy kierownictwa uczestniczą w wykładach i prelekcjach w szkołach średnich i wyższych. Równocześnie bank stara się promować i wspomagać najzdolniejszą młodzież, fundując nagrody w konkursach naukowych. Łącząc teorię z praktyką, bank wspiera badaniami naukowe, których efekty mogą być wdrażane w sektorze polskich banków spółdzielczych.

W zgodzie ze swoim mottem

Ponad wszystko jednak, Mikołowski Bank Spółdzielczy stawia na bezpieczeństwo i stabilność. Zgodnie z tym duchem, bank jest aktywnym członkiem Systemu Ochrony Zrzeszenia BPS, czyli instytucji, która gwarantuje płynność i wypłacalność swoim członkom. Uczestnictwo w Systemie Ochrony wiąże się nie tylko z przywilejami, ale i obowiązkami. Z jednej strony uczestnik Systemu Ochrony cechuje się większą ochroną, z drugiej zaś ponosi z tego tytułu koszty. System Ochrony również cyklicznie kontroluje swoich uczestników, co bank postrzega w sposób bardzo korzystny. Uczestnictwo w Systemie Ochrony nie jest jedynym wyznacznikiem realizacji strategii bezpieczeństwa i stabilności. Główną rolę odgrywa tu wcześniej opisany model biznesowy koncentrujący się na kliencie lokalnym, który co do zasady rodzi niższe ryzyko oraz znacznej dywersyfikacji swoich aktywów. W tym miejscu należy pamiętać o segmencie lokalnych jednostek samorządowych, z którymi bank współpracuje i zacieśnia współpracę, dzięki czemu realnie każdego dnia stara się być jak najbliżej ludzi.
W efekcie motto Mikołowskiego Banku Spółdzielczego, którego inną nazwą handlową jest Mój Bank Spółdzielczy, o treści „Bank lokalny – bank dla Ciebie”, stanowi swego rodzaju wyznacznik tego, jaką instytucją jest MBS, zarówno w wymiarze klienta jak i pracownika.

(fot. 1 – Arkadiusz Kurasz, Wiceprezes Zarządu ds. rachunkowych Mikołowskiego Banku Spółdzielczego w Mikołowie)

Wydania archiwalne