Odpowiedzialny bank z nowoczesną wizją

Bank Ochrony Środowiska to polski bank specjalizujący się w finansowaniu przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska. To aktywny i skuteczny ambasador działalności proekologicznych. W filary działalności wpisuje także świetną organizację pracy i zarządzanie HR, co zaowocowało przyznaniem tytułu Odpowiedzialny Pracodawca – Lider HR 2021. Z Matyldą Matuszewską-Stasiuk, Dyrektor HR w BOŚ, rozmawia Klaudiusz Łopatecki.

– Gratuluję zdobycia tytułu Odpowiedzialnego Pracodawcy – Lider HR 2021. Jak Państwo przyjmują zdobycie tego wyróżnienia?

– Tytuł Odpowiedzialny Pracodawca – Lider HR to dla nas ogromne wyróżnienie i dowód na to, że Bank Ochrony Środowiska jest wiarygodną, godną polecenia firmą, która tworzy bezpieczne i stabilne miejsca pracy oraz dba o możliwości rozwoju zawodowego pracowników. To też potwierdzenie, że kierunek, jaki przyjęliśmy, jest słuszny.

– Nazwa Bank Ochrony Środowiska sygnalizuje pewną filozofię. Ekologia jest bardzo ciekawym tematem i staje się wiodąca w dyskusji publicznej. Proszę o przybliżenie szczegółów ekologicznej misji Państwa organizacji.

– Zgodnie ze swoją misją, BOŚ innowacyjnie i skutecznie wspiera zieloną transformację. Bank wpisuje się tym samym w światową rodzinę ekobanków, które łączą efektywną i rentowną działalność, ze wspieraniem projektów związanych z ochroną środowiska naturalnego. Naszą ambicją jest bycie wiodącym uczestnikiem polskiego systemu finansowania ochrony środowiska, który zwiększa wartość dla akcjonariuszy, tworzy innowacyjne rozwiązania dla klientów i przyjazne warunki dla pracowników. Działamy w oparciu o społeczną odpowiedzialność biznesu – odgrywa ona kluczową rolę w naszym podejściu zarówno w sferze działalności komercyjnej, jak i przy wielu innych aktywnościach, jakie są naszym udziałem. Wartości i standardy etyczne, które obowiązują w banku, są fundamentem naszych codziennych działań. Znajdują one odzwierciedlenie nie tylko w regulacjach wewnętrznych, ale – przede wszystkim – w postawach i zachowaniach pracowników.

– Bank Ochrony Środowiska w czerwcu ogłosił nową strategię biznesową na lata 2021-23 – jak nową strategię komunikujecie wewnątrz organizacji?

– Nasze wartości to: zaangażowanie, profesjonalizm, współpraca oraz szacunek dla innych i ekologii. I tak działamy. Wierzymy bardzo w to, że najważniejszymi ambasadorami firmy są jej pracownicy. A realizacja strategii możliwa będzie tylko wtedy, gdy pracownicy będą ją rozumieli i się z nią identyfikowali. Dlatego tak dużą wagę przykładamy do komunikowania strategii wewnątrz organizacji. Działania planujemy długofalowo – komunikacja nie może skończyć się w dniu ogłoszenia nowej strategii. To musi być proces ciągły i mamy na to plan. Przygotowaliśmy film, w którym członkowie zarządu opowiadają o nowej strategii, tłumacząc jednocześnie, co to oznacza dla pracowników i jak przełoży się na zadania. Mamy warsztaty dla menedżerów. Będziemy też na bieżąco informować pracowników, na jakim etapie realizacji strategii jesteśmy. Jednym z pięciu filarów naszej strategii jest kultura organizacyjna. Kampanię informacyjną na temat tego filaru nazwaliśmy „Wartościowa jesień”. Głos oddaliśmy pracownikom: nakręciliśmy serię krótkich filmów, w których pracownicy w lekkiej formule opowiadają, jak rozumieją nasze wartości i w jaki sposób żyją nimi na co dzień, nie tylko w pracy. Przygotowaliśmy też dla pracowników konkursy, webinary i akcje wolontariackie. W specjalnym cyklu w intranecie omawiamy nasze wartości i ich znaczenie w organizacji. To dla nas bardzo ważna kwestia, dlatego patronat nad tą kampanią objęli członkowie zarządu.

– Należycie Państwo do czołówki firm mocno zaangażowanych w CSR. W jaki sposób pracownicy BOŚ angażują się w te działania?

– Elementem łączącym różne działania CSR jest grywalizacja pracowników – np. zrealizowany projekt Ambasada EKO Marki BOŚ, czy Projekt BOŚmy Zieloni. Poszczególne departamenty i centra biznesowe współpracowały ze sobą, realizując ekologiczne wyzwania jak np. sprzątanie świata, liczenie kilometrów przebytych piechotą lub na rowerze, prowadzenie lekcji o ekologii w szkołach czy wspólne z klientami świętowanie Międzynarodowego Dnia Ochrony Środowiska. Każdy nowozatrudniony pracownik BOŚ bierze udział w interaktywnym szkoleniu BOŚmy Zieloni, a za realizowanie zadań otrzymuje certyfikat Ambasadora EKO Marki.

– Wyróżnia też Państwa wysoka dbałość o podnoszenie kompetencji zatrudnionych osób. W jaki sposób dbacie Państwo o rozwój pracowników w pandemii?

– Wierzymy, że w dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie, rozwój musi być wpisany w nasze DNA. Dlatego do rozwoju naszych pracowników przykładamy szczególną wagę. W pandemii stanęliśmy przed wyzwaniem, jak zadbać i o ten aspekt. Wprowadziliśmy i stale prowadzimy różne inicjatywy, które pomagają naszym pracownikom odnaleźć się w tym trudnym, pandemicznym czasie. Szkolenia oferujemy w trybie online. Wdrożyliśmy np. Akademię HR, w której pracownicy dzielą się z innymi swoją wiedzą i doświadczeniem podczas warsztatów zdalnych. Wykorzystujemy również platformę e-learningową, która wspiera nas w edukowaniu pracowników bez wychodzenia z domu. Po wybuchu pandemii pracownicy otrzymali bezpłatny dostęp do serwisu oferującego nieograniczony dostęp do ulubionych książek. BOŚ dba również o równowagę emocjonalną pracowników: mamy wewnętrzne programy, które pomagają  pracownikom zapobiegać, ograniczać  czy zwalczać problemy związane z długotrwałym stresem i problemami zdrowotnymi. W zderzeniu z koniecznością pogodzenia zawodowych obowiązków, zacierającymi się relacjami między pracą a domem, bank zaprosił pracowników na warsztaty „Jak radzić sobie ze stresem”. W ramach projektu „Psycholog online” zapewniamy dostęp do specjalistów, którzy oferują wsparcie psychologiczne w sytuacjach zawodowych i osobistych. Usługa jest dostępna dla wszystkich pracowników banku, przez 7 dni w tygodniu.

– Jak widać, walka ze skutkami pandemii koronawirusa jest w Państwa wykonaniu imponująca i godna polecenia. A w jaki sposób starają się Państwo zabezpieczyć się na przyszłość?

– Przede wszystkim pracujemy nad nowym modelem pracy po zakończeniu pandemii. Teraz większość pracowników pracuje zdalnie lub hybrydowo. Ci, którzy wolą pracować w biurze, mogą tak pracować. Chcemy zadbać o well-being wszystkich, dlatego wprowadzamy inicjatywy, które będą odpowiedzią na ich indywidualne potrzeby i preferencje. Ważne są również działania integrujące zespoły, które przez ponad rok miały ze sobą kontakt tylko online. Stawiamy na budowanie zaangażowania i motywacji naszych pracowników.

– A jakie inne plany i cele BOŚ wyznacza sobie na przyszłość?

– Jednym z filarów strategii BOŚ jest kultura organizacyjna. Oznacza to, że w ciągu trzech najbliższych lat skupimy się na działaniach budujących angażujące środowisko pracy oraz markę pracodawcy. Naszym celem jest podnoszenie  standardów w zakresie realizowania polityki zatrudnienia, rozwoju oraz organizowania warunków pracy. Chcemy w dalszym ciągu pomagać rozwijać kompetencje zawodowe, respektując przy tym sferę potrzeb osobistych pracownika. To jego potrzeby stawiamy na pierwszym miejscu. Bank Ochrony Środowiska to atrakcyjne miejsce pracy, chcemy przyciągać wysoko wykwalifikowanych kandydatów.

(fot. 1 – Matylda Matuszewska – Stasiuk Dyrektor Departamantu HR w BOŚ)

Wydania archiwalne