Inwestycje w zeroemisyjne autobusy, rozwój infrastruktury, zwiększanie potencjału kadrowego i podwyższanie standardów przewozów – to tylko niektóre z najważniejszych działań realizowanych obecnie przez Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu. Spółka już od lat wdraża w życie przyjęte plany rozwoju, mające na celu zwiększenie jej potencjału. Z sukcesem sięga również po środki unijne pozwalające na modernizację zarówno taboru, jak i infrastruktury, przy jednoczesnym zachowaniu szczególnej dbałości o środowisko.
Z nowymi zakupami
W 2024 roku MZK Sp. z o.o. w Opolu rozpoczął działania przygotowujące do realizacji kolejnego programu, związanego z zakupem autobusów elektrycznych. Przyjazd kolejnych pojazdów do miasta zaplanowano do końca bieżącego roku. – Będzie to 9 autobusów marki Solaris o długości 12 metrów każdy, które zostaną wykorzystane do elektryfikacji linii obsługujących południowo-wschodnią część miasta – informuje Tadeusz Stadnicki, Prezes Zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego Sp. z o. o. w Opolu. – Do tej pory wybudowana została potrzebna do realizacji zadania infrastruktura – odwrócony pantograf na jednej z pętli oraz ładowarki w zajezdni. Łączna wartość tego zadania to ponad 33,5 mln zł. Wartość dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej to prawie 20 mln zł. Program zakupu nowych autobusów elektrycznych, jest już kolejną dużą inwestycją opolskiego przewoźnika. Wcześniej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, MZK Sp. z o.o. zrealizowała wspólnie z Gminą Opole projekt na łączną kwotę 120 mln zł, pn. „Czysta komunikacja publiczna – zwiększenie mobilności mieszkańców Aglomeracji Opolskiej oraz modernizacja infrastruktury towarzyszącej transportowi publicznemu – etap I”. Zadanie to obejmowało m.in. kompleksową modernizację zajezdni autobusowej, lokującą wszystkie elementy zaawansowanej infrastruktury oraz właściwe jej systemy i procesy na najwyższym poziomie technicznym i ekologicznym. W konsekwencji tego działania zarówno eksploatacja, jak i serwisowanie oraz obsługa autobusów w nowym układzie umożliwiły znaczną redukcję emisji i optymalizację zużycia energii.
20 mln pasażerów w ciągu roku
Jednym z priorytetów Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego Sp.z o.o. w Opolu, jest dbałość o komfort pasażerów. Mając to na uwadze, przewoźnik dokłada wszelkich starań, aby odpowiadać na ich potrzeby i wnioski. Obecnie pasażerowie mogą korzystać z 21 linii publicznych. We wrześniu 2023 roku weszły w życie założenia tzw. trójpaku dla komunikacji, w ramach których zostały uruchomione nowe linie autobusowe: 1, N1 i N2. Linia ekspresowa nr 1 zapewniła szybkie połączenie wschodu z zachodem miasta, z pominięciem ścisłego centrum, N1 i N2 to uruchomione i kursujące codziennie linie nocne. Pierwsza z nich łączy pętle Witosa-Wygonowa i Dambonia, a druga pętle przy ulicach Pużaka i Złotej. Obie linie kursują przez największe opolskie osiedle – Armii Krajowej. Zmodyfikowano również rozkład jazdy wszystkich istniejących linii. Autobusy zatrzymują się na przystankach częściej, a ich odjazdy są ze sobą lepiej skoordynowane. Wprowadzone zostały także zmiany pozwalające na podwyższenie punktualności przewozów. W 2023 roku Opolski MZK zorganizował ponadto akcje dla swoich pasażerów: Dzień Bez Samochodu, w trakcie którego z darmowych przejazdów komunikacją miejską mógł skorzystać każdy chętny, zaś we współpracy z Radiem Doxa, panie podróżujące autobusami w Dniu Kobiet, otrzymały od dziennikarzy i pracowników MZK kwiaty i słodycze.
Z roku na rok zauważane coraz większe zainteresowanie przejazdami komunikacją miejską w Opolu. W 2023 roku z usług przewoźnika skorzystała rekordowa liczba ponad 20,5 mln pasażerów.
Bezpieczeństwo energetyczne i środowisko
Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w Opolu jest jednostką aktywną, działającą na wielu polach. Firma staje się nowoczesnym i ekologicznym przedsiębiorstwem na miarę nowych czasów, towarzyszącym na co dzień swoim mieszkańcom. Wspólna praca z Miastem pozwala na wdrażanie systemowych rozwiązań, których rezultatem jest zwiększanie komfortu podróży pasażerów, rozwój infrastruktury oraz sieci połączeń. Po ostatnich dostawach autobusów elektrycznych, flota opolskiego przewoźnika to już niemal wyłącznie pojazdy niskoemisyjne Euro 6 i całkowicie zeroemisyjne. W eksploatowanym taborze znajduje się obecnie 13 autobusów elektrycznych, a do końca 2024 roku ich liczba ma wzrosnąć do 22.
Kolejnym z priorytetów Przesiębiorstwa jest działalność na rzecz ekologii i stabilizacji energetycznej. Dowodem na to jest przystąpienie do Opolskiego Klastra Energii – komórki, która będzie zajmowała się budowaniem lokalnego bezpieczeństwa energetycznego i gospodarki niskoemisyjnej. Celem przedsięwzięcia jest integracja podmiotów związanych z sektorem energetycznym i odnawialnych źródeł energii oraz branż, których działalność produkcyjna, usługowa, badawcza i naukowa sprzyja zapewnieniu zrównoważonego rozwoju środowiska lokalnego. Klaster będzie zajmował się współpracą w zakresie wytwarzania, magazynowania, równoważenia zapotrzebowania, dystrybucji energii elektrycznej lub paliw. Opolski przewoźnik stara się także współpracować z różnymi jednostkami samorządu lokalnego oraz firmami.
– Cieszy nas pozycja Wicelidera w tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Rankingu Najlepszych Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej, która pozwala na pozytywne spojrzenie w przyszłość. Najbliższe lata będą na pewno dla komunikacji miejskiej w Opolu okresem wielu wyzwań związanych z dalszą elektryfikacją. Tym razem na horyzoncie są środki z Krajowego Programu Odbudowy, które pozwolą nam na zwiększenie ilościowe autobusów elektrycznych w ogólnej liczbie obsługiwanych pojazdów – podsumowuje Prezes T. Stadnicki.
BOGDAN LESZCZORZ
fot. 1 – MZK Opole
fot. 2 – MZK Opole
fot. 3 – MZK Opole