W Świdnicy, pięćdziesięciotysięcznym mieście na Dolnym Śląsku powoli kończy się wymiana autobusów spalinowych na elektryki, a zaczyna się kolejny etap – zapewnienie zielonemu taborowi „zielonego paliwa”. Dzięki podpisanym w tym roku przez przewoźnika i miasto Świdnica kontraktom, do końca października 2025 roku wyjedzie na świdnickie ulice 10 nowych autobusów elektrycznych midi oraz cztery przegubowce. Tym samym 100% taboru obsługującego komunikację miejską i podmiejską będzie miało napęd elektryczny.
Z farmą „zielonej energii” …
Obecnie gotowa jest już infrastruktura szybkiego ładowania: na terenie miasta, przy pętlach zlokalizowano i uruchomiono dwie ładowarki pantografowe, trzecia zaś znajduje się na terenie zajezdni autobusowej. Ponadto rozbudowane zostaną stanowiska nocnego ładowania plug-in, tak by docelowo – w ostatnim kwartale 2025 roku – mogły obsłużyć cały tabor. – Równolegle prowadzone były prace projektowe i przygotowawcze do budowy instalacji OZE – wyjaśnia Tomasz Kurzawa, Prezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego „Świdnica” Sp. z o.o. – Z desek kreślarskich zszedł ostateczny projekt rozmieszczenia poszczególnych elementów systemu. W trakcie procedowania jest zmiana w Miejscowym Planie Zagospodarowania Terenu. Po jej uchwaleniu przez Radę Miejską złożony zostanie wniosek o pozwolenie na budowę, a cała inwestycja będzie podzielona na dwa etapy. W pierwszym z nich przewidziano budowę farmy „zielonej energii” o mocy 2 MW, składającej się z paneli fotowoltaicznych tworzących wiaty nad ładującymi się albo parkującymi autobusami. Uzupełnią one produkcję energii z paneli pionowych turbin wiatrowych, które są idealne do obszaru miejskiej zabudowy, bo wyłapują każdy wiatr i są bardzo ciche (głośność mierzona z odległości 80 metrów nie przekracza 46 decybeli, czyli poziomu głośności normalnej rozmowy). Wytwarzana energia trafi do magazynów energii o pojemności 6 MWh. Elektrownia OZE zostanie zbudowana w formie sieci wyspowej typu grid off i będzie pracowała na własne, niemałe potrzeby MPK.
… I zabezpieczeniem na przyszłość
Drugi etap rozwoju produkcji „zielonej energii” ma zabezpieczyć potrzeby energetyczne MPK w okresach słabszego nasłonecznienia. W jego ramach powstanie oparta o elektrolizery wytwórnia wodoru, który będzie używany do napędzania generatora (ogniwa) wytwarzającego prąd. Dzięki zmagazynowaniu wodoru wytwarzanego w czasie słonecznej części roku w zbiorniku o pojemności 16 tys. kilogramów, dla świdnickich autobusów nie zabraknie nawet w najbardziej ponure zimowe miesiące. System, który powstanie w Świdnicy powinien dostarczać autobusom taniej i w pełni ekologicznej energii, uniezależniając i ograniczając tym samym do niezbędnego minimum zakupy energii elektrycznej od zewnętrznych dostawców. – Wybrane rozwiązania mają – oprócz wymiaru ekologicznego – głębokie uzasadnienie ekonomiczne – przekonuje Prezes T. Kurzawa. – Począwszy od 2024 roku kupujemy energię w grupie zakupowej w modelu rynkowym (spotowym), w ramach Rynku Dnia Następnego na Towarowej Giełdzie Energii. To nowatorski model, rzadko stosowany do tej pory przez samorządy. Dla MPK istotne jest, że w tym modelu można określać godziny, w których kupujemy energię – uwzględnia to potrzeby ładowania naszych autobusów elektrycznych. Kupowana w ten sposób energia napędzająca autobusy daje średni koszt kilometra wynoszący o ok. 0,50 zł mniej, niż w przypadku silnika spalinowego. Po uruchomieniu instalacji OZE i produkcji wodoru koszt wozokilometra może wynieść wtedy 0,10 zł, a emisja CO2 zmniejszy się o 1200 ton rocznie. Oszczędności wynikające z wyeliminowania silników diesla mogą sięgnąć 2,4 mln złotych rocznie.
Miejskie, pozamiejskie, turystyczne i szkolne
Pasażerowie transportu publicznego w Świdnicy mają obecnie do dyspozycji 18 linii miejskich i pozamiejskich, które są wspomagane przez system dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach i w autobusach, kasowniko-biletomaty realizujące płatności zbliżeniowe bankowymi kartami płatniczymi oraz rozkłady jazdy, w których priorytetem jest dowóz świdniczan do szkół i zakładów pracy. Warto przy tym podkreślić, iż podróżowanie miejską komunikacją jest coraz popularniejsze: liczba świdniczan korzystających z autobusów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego wzrosła o 12% w stosunku do roku 2022. Przedsiębiorstwo od wielu lat, w okresie wakacji szkolnych, prowadzi linię turystyczną nad Bałtyk, świadcząc ponadto usługę przewozów szkolnych dla gminy wiejskiej Świdnica i Powiatu Świdnickiego. Te ostatnie będą również w niedalekiej przyszłości obsługiwały sąsiednią gminę Żarów.
BOGDAN LESZCZORZ