Z RAFAŁEM RUSJANEM, Prezesem Zarządu „Sokołów – Logistyka” Sp. z o.o. w Sokołowie Podlaskim, rozmawia Bogdan Leszczorz
– „Sokołów – Logistyka” pnie się w górę w Ogólnopolskim Rankingu Najlepszych Przedsiębiorstw Logistycznych. W 2023 roku otrzymała wyróżnienie, w bieżącym zaś uplasowała się w ścisłej czołówce zajmując wysoką 4. pozycję. Co Pana zdaniem sprawia, iż odbiór firmy jest tak pozytywny?
– Spółka pomimo trudności cały czas się rozwija, znajdując swoje miejsce na rynku usług transportowych. Jednak oprócz przewozu towarów podejmujemy także inne działania, np. związane z ekologią. Ochrona środowiska to dla nasz ważny kierunek. Dokładamy starań, aby nasza flota była coraz bardziej ekologiczna. Nieustannie podejmujemy także działania propagujące bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
– Kierowana przez Pana Spółka sukcesywnie inwestuje w tabor, w postaci zakupu nowych pojazdów oraz modernizację budynków. Dość powiedzieć, że w latach 2022-2023 wydatkowano na te cele blisko 16 mln zł. Co konkretnie udało się zrealizować?
– Zakupiliśmy m.in. nowe naczepy chłodnicze wyposażone w agregaty najnowszej generacji, dzięki czemu pojazdy są ekonomiczne i ekologiczne. Rokrocznie inwestujemy w nowe pojazdy usprawniając naszą flotę, by móc oferować jeszcze lepsze standardy usług. Dokonaliśmy także modernizacji budynków przy głównej siedzibie w Sokołowie Podlaskim.
– Firmie nieobcy jest termin „dywersyfikacja”, w kontekście różnorodności świadczonych usług. Co oznacza on u Państwa w praktyce?
– „Sokołów – Logistyka” to nie tylko transport. Jest to praktyczne połączenie usług, takich jak sprzedaż paliw, szeroka oferta związana z serwisem i naprawą pojazdów oraz szybki dostęp do zakupu części samochodowych. To ostatnie możliwe jest dzięki temu, iż na terenie Spółki Sokołów-Logistyka zlokalizowany jest sklep z częściami samochodowymi, co daje nam duży wybór potrzebnych podzespołów i ich szybką dostępność. Wpływa to też korzystnie na nasze stany magazynowe i koszty napraw. Z kolei fakt posiadania warsztatu na miejscu, skraca nam dość znacząco czas napraw naszej floty. Warto też wspomnieć o Stacjach Paliw, których posiadanie korzystnie wpływa zarówno na ceny, jak i na dostępność paliw.
– W ostatnim czasie Spółka zmieniła swoje podejście do realizacji usług transportowych, w oparciu o wypracowane systemy optymalizacji. Na czym polega ta nowa strategia?
– Spółka rozszerzyła współpracę z przewoźnikami opierającą się na użyczaniu naczep specjalistycznych. Nie jest to nic nowego w transporcie, jednak w naszym przypadku dedykowana naczepa jest przekazana konkretnemu przewoźnikowi, który świadczy nią usługi. Jest to optymalne rozwiązanie dla obu stron. Amortyzacja pojazdu zostaje wydłużona, zaś użyczający ma ciągły dostęp do naczepy, dzięki czemu może wykonywać więcej zleceń.
– W działaniach „Sokołów – Logistyka” wpisana jest również społeczna odpowiedzialność biznesu. Jak wygląda w tym względzie współpraca z lokalną społecznością?
– Staramy się kontynuować nasze działania związane z organizacją dni otwartych w Spółce czy praktyk, z których mogą skorzystać uczniowie szkoły średniej z naszego miasta. Ponieważ jesteśmy firmą transportową, skupiamy się także na bezpieczeństwie w ruchu drogowym poprzez zachęcanie dzieci i młodzieży do noszenia odblasków. Akcje rozdawania elementów odblaskowych jakie organizujemy, mają na celu pokazanie, jak ważne jest odpowiednie oznakowanie pieszych, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym.
W naszych działaniach wykraczamy też poza nasz region. Sokołów-Logistyka wspiera nowe projekty proekologiczne. Spółka podjęła współpracę z Lodz Solar Team, który tworzy pojazdy solarne. Warto tu wspomnieć, że studenci Politechniki Łódzkiej należący do ekipy Lodz Solar Team, biorą udział także w międzynarodowych wyścigach pojazdów elektrycznych napędzanych energią słoneczną, odnosząc przy tym sukcesy.
– Rok 2024 jest już drugim z rzędu, w którym polska branża transportowa zmaga się z kryzysem. W czym upatruje Pan głównych przyczyn złej kondycji sektora logistycznego i jakie są perspektywy na najbliższą przyszłość?
– Jedną z przyczyn problemów pojawiających się w branży transportowej, jest mała dostępność kierowców przy jednoczesnym wzroście płac, co powoduje znaczące zwiększenie kosztów firm transportowych. Wzrosły także ceny leasingów, kredytów, itp., co nie do końca przekłada się na realizowane usługi. Jeśli zaś mowa o transporcie międzynarodowym, tutaj dodatkowo pojawia się problem wpływu kursów walut na usługi transportowe. Koszty rosną, a cena frachtu spada. Kolejna sprawa to wynagrodzenia kierowców i brak możliwości odliczania diet i ryczałtów za noclegi w transporcie międzynarodowym. Jeżeli chodzi o przyszłość, to jako Spółka nadal zamierzamy realizować przewozy towarów i żywych zwierząt, nie rezygnując przy tym z wdrożonej dywersyfikacji usług. Chcemy uzupełniać niszę w usługach transportowych jaką widzimy np. w przewozach z wykorzystaniem haków z systemem duńskim czy naczep multitemp do przewozu towarów w dwóch różnych temperaturach.
– Dziękuję za rozmowę.