W Wyborowa Pernod Ricard priorytetem jest tworzenie środowiska pracy, w którym każda osoba może czuć się sobą, rozwijać i wnosić swoją unikalną wartość. Firma buduje kulturę opartą na szacunku, tolerancji i zaangażowaniu, oferując przy tym stabilność, szerokie możliwości rozwoju oraz poczucie bezpieczeństwa. Działania w tych obszarach wykraczają daleko poza ramy employer brandingu – są integralną częścią codziennego funkcjonowania organizacji i sposobu, w jaki zarządza się zespołami.
Wyborowa Pernod Ricard to organizacja, która konsekwentnie wdraża wysokie standardy zarządzania zespołem, czego potwierdzeniem są prestiżowe wyróżnienia przyznawane przez ekspertów. Firma posiada certyfikat „HR Najwyższej Jakości”, przyznany przez Stowarzyszenie Praktyków HR (SPHR) za stosowanie najlepszych praktyk i nowoczesnych rozwiązań w tym obszarze. Wyborowa Pernod Ricard została także wyróżniona tytułem Odpowiedzialny Pracodawca Lider HR 2025. Zespół Kapituły programu zwrócił szczególną uwagę na tworzenie atrakcyjnych miejsc zatrudnienia, bogatą ofertę szkoleniowo-rozwojową firmy, a także spójną strategię zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności, której cele firma konsekwentnie realizuje.
Jak podkreśla Izabela Nowikowska, Dyrektorka HR Pernod Ricard CEE – Zależy nam, by nasi pracownicy z całym przekonaniem mogli powiedzieć, że lubią tu pracować, mają szansę realizować się zawodowo i rozwijać. To wszystko przekłada się na efektywność i wyniki firmy.
Rozwój pracowników i inwestowanie w wellbeing
U podstaw oferty szkoleniowej firmy leżą Indywidualne Plany Rozwojowe, definiowane są przez pracownia przy wsparciu managera i HR, które pozwalają na realizację realnych potrzeb rozwojowych. Na ich bazie prezentowany jest katalog szkoleń, podzielonych na szkolenia eksperckie oraz managerskie. Konstruowany jest on zarówno na podstawie potrzeb pracowników, wyzwań biznesowych, ale także trendów rynkowych, które wspierają rozwijanie kompetencji przyszłości.
Przykładowo, w minionych dwóch latach, w ramach otwartej oferty dla pracowników odbyły się m.in. szkolenia o tematyce takiej jak: feedback i feedforward, dyscyplina Interactifs – nauka komunikacji i wywierania wpływu, budowanie odporności psychicznej, zarządzanie zmianą z perspektywy managera i pracownika, czy budowanie współpracy międzypokoleniowej. Firma zorganizowała również liczne webinary, takie jak: jakość podejmowania decyzji, efektywna komunikacja w konflikcie w sytuacjach presji zadań i czasu, perfekcjonizm pod kontrolą czy bezpieczeństwo psychologiczne.
Oprócz otwartej oferty edukacji, realizowane są dedykowane szkolenia dla zespołów, które wzmacniają komunikację i współpracę z wykorzystaniem m.in. testów Extended DISC czy Gallup. Ponadto, pracownicy zapraszani są na webinary z tematyki wellbeing, które podnoszą świadomość na temat zdrowia psychicznego i fizycznego oraz dbania o dobrostan.
Lokalnie firma realizuje również priorytety grupy Pernod Ricard szkoląc pracowników m.in. z odpowiedzialnego postępowania w biznesie, odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu, zrównoważonego rozwoju, bezpieczeństwa w pracy. Co roku firma adresuje też programy rozwojowe dedykowane do zespołu sprzedaży terenowej –„Rozwój Procentuje”, które skupiają się na rozwijaniu kompetencji sprzedażowych. Każdy pracownik może również skorzystać z oferty szkoleń językowych.
Gdy zachodzi potrzeba rozwijania pracownika indywidulanym trybem, organizowana jest ocena 360°, spotkania z coachem, dedykowane programy szkoleniowe. Każdy pracownik może również na bieżąco korzystać z mentoringu prowadzonego przez innych pracowników grupy Pernod Ricard w ramach wewnętrznej platformy wymiany wiedzy i rozwoju Horizons.
Bezpieczeństwo – priorytet w każdej lokalizacji firmy
W Wyborowa Pernod Ricard troska o ludzi zaczyna się od podstaw, a jedną z nich jest bezpieczeństwo pracy. Kwestie H&S (Health & Safety) traktowane są jako absolutny priorytet, niezależnie od lokalizacji czy stanowiska. W warszawskim biurze, zakładach produkcyjnych i magazynach, jak i działach sprzedaży obowiązują te same, wysokie standardy i jasne procedury bezpieczeństwa. Działania prewencyjne i edukacyjne są integralną częścią codziennego funkcjonowania firmy.
Praktycznym przykładem takiego podejścia są Dni Bezpieczeństwa realizowane w zakładzie w Zielonej Górze, a także w Poznaniu i Warszawie. To wydarzenie, które łączy klasyczne szkolenia z nowoczesną i angażującą formułą. Pracownicy regularnie uczestniczą m.in. w warsztatach pierwszej pomocy z użyciem defibrylatorów AED i ćwiczeniach przeciwpożarowych. W każdej z lokalizacji systematycznie prowadzona jest komunikacja na temat obowiązujących zasad zdrowia i bezpieczeństwa w pracy, w tym zgłaszania zdarzeń i incydentów, które potencjalnie mogłyby stać się źródłem wypadku.
W ramach tworzenia najlepszego środowiska pracy dla pracowników, firma wdrożyła zaktualizowaną politykę BHP Grupy – „Dbając o siebie nawzajem”, opartą na kluczowych priorytetach kultury, przywództwa i wydajności. Dąży do wyeliminowania wypadków przy pracy, zagrożeń i chorób u wszystkich pracowników i wykonawców oraz do bycia „najlepszymi w swojej klasie” w branży.
„Good Times from a Good Place”
Mapa drogowa Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialności firmy – „Good Times from a Good Place” – bezpośrednio wspiera Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDGs) i jest zgodna z ich planem na 2030 rok. Wyborowa Pernod Ricard realizuje systematyczne działania dedykowane zarówno do wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji, które są odzwierciedleniem mapy.
Cztery filary strategii – Dbanie o Miejsce Pochodzenia, Docenianie Ludzi, Wytwarzanie w obiegu zamkniętym oraz Odpowiedzialna Gościnność – obejmują wszystkie aspekty działalności firmy, od momentu upraw aż po konsumpcję. Strategia ta została wdrożona w całej organizacji, a jej realizacja jest mierzona i raportowana zgodnie z ustalonymi wskaźnikami.
Realizacja strategii Good Times from a Good Place, to też prowadzone przez firmę działania w ramach zobowiązania do doceniania ludzi poprzez kultywowanie odpowiedniego środowiska pracy, aby każdy w Pernod Ricard mógł się rozwijać. Jednym z nich jest inicjatywa prowadzona przez pracowników osoby zaangażowane w działania na rzecz inkuzji, którzy opracowali i realizują konkretne inicjatywy wewnętrze firmy, takie jak na przykład: dzień kultury francuskiej czy webinary edukacyjne poświęcone lepszemu zrozumieniu różnych obliczy niepełnosprawności. Od 11 lat działa również program stażowy, dzięki któremu m.in. zwiększana jest różnorodność generacyjna wśród pracowników.
Program stażowy „Za dobrą karierę!” – most międzypokoleniowy
Doskonałym przykładem zaangażowania firmy w rozwój młodych talentów i wspierania różnorodności generacyjnej w firmie, jest program stażowy „Za dobrą karierę”, który w 2025 roku wystartował już po raz jedenasty. To oferta rocznych, płatnych staży, która jest nie tylko okazją na zdobycie praktycznego doświadczenia, ale też zapewnia opiekę mentorską oraz dostęp do szeregu benefitów – m.in. szkolenia, dostęp do prywatnej opieki medycznej i świąteczne paczki. Dotychczas z programu skorzystało już ponad 100 osób, z czego wielu absolwentów zostało w organizacji na stałe.
– Co roku poszukujemy osób, które chcą zdobyć pierwsze doświadczenia zawodowe i pragną rozwijać się pod okiem doświadczonych mentorów i mentorek, uczestnicząc w ciekawych projektach. Ze swojej strony oferujemy też atmosferę pracy opartą na relacjach i wzajemnym wsparciu – dodaje Izabela Nowikowska, Dyrektorka HR Pernod Ricard CEE.
Jak widać, działania podejmowane przez Wyborowa Pernod Ricard to realizacja spójnej strategii równych szans, opartej na przekonaniu, że ludzie są największym kapitałem firmy. Otwartość, wzajemny szacunek, integracja, bezpieczeństwo i realne inwestowanie w rozwój – to wartości, które sprawiają, że firma jest postrzegana na rynku jako nowoczesny, odpowiedzialny i atrakcyjny pracodawca, który stara się odpowiadać na oczekiwania kandydatów i pracowników.