Z innowacyjnym systemem szybkiego transportu autobusowego

Korzystanie z funduszy unijnych, inwestycje w zeroemisyjne autobusy, a także rozwój infrastruktury pasażerskiej – Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w Opolu realizuje szereg zadań, które mają jeden cel: podnieść jakość świadczonych usług. Miniony rok, to czas kolejnej wymiany taboru, który jest jednym z najmłodszych w kraju. W ostatnim czasie MZK został także partnerem wielomilionowego projektu „Bezpieczny Transport w Aglomeracji Opolskiej”.

 

W ramach tego działania, które jest dofinansowane z funduszy unijnych, nie tylko zakupione zostaną nowe autobusy elektryczne, ale także przebudowana zostanie najczęściej użytkowana pętla autobusowa, która całkowicie zmieni swoje oblicze, zapewniając zarówno pasażerom, jak i pracownikom, komfort oraz wygodę – mówi Tadeusz Stadnicki, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego Sp. z o.o. w Opolu.      – Powstają tam przestrzenie, które znacząco poprawią komfort korzystania z infrastruktury. W ramach tego zadania wybudowana zostanie także nowa pętla we wschodniej części miasta. 

Miejski Zakład Komunikacyjny jest także partnerem przy wdrażaniu innowacyjnego, pierwszego w Polsce, systemu szybkiego transportu autobusowego (Bus Rapid Transport). W kluczowym punkcie miasta wybudowana zostanie prawie dwukilometrowa trasa Metrobusu, łącząca prawobrzeżną i lewobrzeżną jego część, znacząco usprawniając komunikację między nimi.

MZK Opole będzie integralną częścią tego przedsięwzięcia, wprowadzając nowoczesne rozwiązania i efektywną komunikację publiczną – zaznacza prezes T. Stadnicki. – Metrobus pozwoli realnie skrócić czas podróży między centrum, a dynamicznie rozwijającą się zachodnią częścią Opola. Będzie to świetna alternatywa dla innych form transportu.

Rozwój w parze z zeroemisyjnością

Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w Opolu to firma z tradycjami, która ciągle się rozwija, co udowadnia między innymi rosnąca liczba pasażerów. W zeszłym roku z przejazdów komunikacją miejską w Opolu skorzystało ponad 22 miliony pasażerów. To wzrost o niemal 7% w porównaniu z wcześniejszym  rokiem. Coraz więcej mieszkańców i przyjezdnych decyduje się na korzystanie z transportu publicznego, co jest wygodną alternatywą dla samochodu. Nowopowstające przystanki, a także połączenia, pozwalają wygodnie i sprawnie poruszać się po mieście. W zeszłym roku uruchomiona została linia 30, która skomunikowała nowopowstałe osiedla w zachodniej części miasta z centrum. Rozwija się także siatka połączeń realizowanych na podstawie porozumień międzygminnych, które zapewniają mieszkańcom ościennych gmin, możliwość korzystania z opolskiej komunikacji miejskiej.

Ważnym aspektem jest także tabor, który w 20% jest zeroemisyjny. W taborze przewoźnika znajdują się 22 autobusy elektryczne. W najbliższym czasie dostarczone zostaną kolejne. Nowe „elektryki” będą kursowały na liniach 14 i 21. Autobusy mają być zasilane bateriami o pojemności 300 kWh. Zbudowana zostanie także pantografowa stacja szybkiego ładowania na pętli przy ul. Wschodniej w Opolu oraz cztery dwustanowiskowe ładowarki plug-in w zajezdni MZK.

Na dniach MZK Opole podpisze umowę na dostawę kolejnych elektrycznych pojazdów. Będą to dwa autobusy przegubowe. Niedawno ogłoszony został także przetarg na dostawę trzech nowych „elektryków”. Jednocześnie, pozostałe pojazdy, które są spalinowe, spełniają najwyższe normy emisji spalin Euro 6.

Z myślą o mieszkańcach

MZK stawia nie tylko na rozwiązania techniczne, ale także społeczne. Akcje organizowane przez przewoźnika mają na celu zwiększenie świadomości wśród pasażerów, a także promocję komunikacji miejskiej i pozytywnych zachowań w autobusach. Stąd też organizacja Dnia Otwartego Zajezdni, kampanii „Ustąp nie zajmuj”, czy też akcji promocyjnych w autobusach. Istotnym elementem działalności jest współpraca ze służbami mundurowymi i Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego, a także realizacja wspólnych szkoleń z jednostkami straży pożarnej.

Mamy świadomość, że funkcjonujemy w dynamicznym otoczeniu, które wymaga elastyczności i szybkiego reagowania na zmieniające się warunki. Takie podejście pozwala nam skutecznie realizować coraz bardziej wymagające zadania – zaznacza prezes T. Stadnicki.

 

MZK Opole – fot. 1

MZK Opole – fot. 2

MZK Opole – fot. 3

Wydania archiwalne