Toruń komunikacją miejską stoi

Już po raz kolejny toruńska komunikacja miejska została wysoko oceniona w Ogólnopolskim Rankingu Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej za rok 2019, organizowanym przez redakcję „Strefy Gospodarki”. W tym roku miejska spółka zajęła trzecie miejsce, utrzymując ubiegłoroczną lokatę.

– Cieszę się, że obroniliśmy wysoką pozycję w Ogólnopolskim Rankingu Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej – mówi Zbigniew Wyszogrodzki Prezes Zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Sp. z o.o. – To dla nas wielkie wyróżnienie i motywacja do dalszego rozwoju. Gratuluję pozostałym zwycięzcom rankingu. Wspólnie udowadniamy, że transport zbiorowy może i powinien być ekologiczny.
Współczesna komunikacja miejska staje przed ważnymi wyzwaniami. Ekologia i dbałość o środowisko w dzisiejszych czasach stały się priorytetem działań miast. Toruń od lat stawia na ekologiczny transport. Tylko w ubiegłym roku spółka zakupiła 35 nowoczesnych autobusów – 21 zasilanych olejem napędowym i 14 hybrydowych. W kolejnym roku pozyskane zostaną pierwsze autobusy elektryczne. Pasażerowie korzystają z elektronicznego Systemu Informacji Pasażerskiej, płacą za przejazd używając aplikacji mobilnych w telefonach, a dzięki wprowadzeniu biletów czasowych mogą się przesiadać bez dodatkowych opłat. Nieustannie rozbudowywana jest także sieć tramwajowa poprzez budowę nowych linii, modernizację obecnych torowisk oraz zakup nowoczesnego, niskopodłogowego taboru.

128 lat komunikacji miejskiej w Toruniu

Początki toruńskiej komunikacji miejskiej sięgają 1891 roku. To wtedy na toruńskie ulice wyjechał pierwszy tramwaj konny. Przełomem był tramwaj elektryczny, który w 1988 roku zrewolucjonizował toruńską komunikację miejską. Do dnia dzisiejszego Toruń, jako jedno z kilkunastu miast w Polsce, posiada komunikację tramwajową i nieustannie ją rozwija. Transport autobusowy w Toruniu będzie w tym roku obchodzić 95. rocznicę istnienia. 16 listopada, poprzez uroczysty przejazd ulicami miasta zabytkowego autobusu typu „Ogórek”, upamiętniona zostanie ta ważna dla toruńskiej komunikacji miejskiej data.

Początki autobusu miejskiego w Toruniu nie były łatwe, jednakże dziś trudno wyobrazić sobie miasto bez tego środka transportu. Pierwszy miejski autobus ruszył w trasę w 1924 roku. Niestety z uwagi na nierentowność, ta forma transportu została zawieszona już po kilkunastu miesiącach od jej uruchomienia. Wznowienie ruchu autobusowego nastąpiło dopiero w 1940 roku. Pod koniec II wojny światowej tabor autobusowy prawie w ogóle nie istniał. Część wozów zabrał okupant, a resztę zdekompletował. W następnych latach komunikacja powoli zaczęła się odradzać. Przyczynił się do tego zarówno rozwój miasta, jak i związany z nim wzrost zapotrzebowania na przewozy. Po drodze nie zabrakło problemów, z których największym był brak miejsca postojowego dla floty autobusowej. Przełomem okazał się rok 1976, w którym oddano do użytku zajezdnię autobusową przy ul. Legionów. Zajezdnia ta służy do dziś. W latach 90. pojawiły się w Toruniu autobusy ze specjalnymi windami dla niepełnosprawnych z obniżoną podłogą, następnie te z ekologicznymi silnikami i automatycznymi skrzyniami biegów. Od roku 2006 Toruń kupuje autobusy niskopodłogowe, które są wybawieniem dla osób starszych i niepełnosprawnych. Wprowadzenie pojazdów klimatyzowanych również znacznie poprawiło komfort przejazdów. Dawniej z transportu zbiorowego korzystał prawie każdy, ponieważ samochód osobowy posiadali nieliczni. Dziś komunikacja miejska staje przed nowym wyzwaniem – zachęcić jak najwięcej osób do korzystania z niej. Niekończące się korki, zanieczyszczenie powietrza, życie w pośpiechu to domena dzisiejszych czasów. Transport zbiorowy wydaje się być idealnym remedium na te problemy. Tramwaje omijają korki i są ekologiczne, autobusy miejskie docierają praktycznie do każdego miejsca w mieście. Zyskujemy czas, oszczędzamy pieniądze, a czasem nawet nerwy.

BiT-City i BiT City II

Toruń nieustannie inwestuje w rozwój komunikacji miejskiej. Misją Miejskiego Zakładu Komunikacji, a zarazem priorytetowym zadaniem spółki, jest jak najlepsze
świadczenie usług w zakresie lokalnego, publicznego transportu zbiorowego. Wszelkie działania podejmowane przez spółkę mają na uwadze dobro pasażerów oraz minimalizację negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne. Wiele działań było i jest możliwych dzięki efektywnemu wykorzystywaniu przez miasto środków unijnych. Zrealizowane projekty europejskie przyczyniły się do zdecydowanej poprawy efektywności i jakości świadczonych przez spółkę usług. Komunikacyjne oblicze miasta w ostatnich latach zmieniły dwa powiązane ze sobą projekty transportowe z dofinansowaniem unijnym: „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City” oraz projekt pn.: „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013”. I na tym nie koniec. Dziś wkraczamy w kolejny etap – autobusów elektrycznych. Dzięki realizacji projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, współfinansowanemu ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Toruń pozyska nie tylko elektryczne pojazdy, ale także nowoczesne wozy techniczne, zmodernizowane torowiska i przede wszystkim nową linię tramwajową. Efekty wykorzystania środków unijnych pasażerowie już odczuwają podczas jazdy autobusami hybrydowymi, zakupionymi właśnie w ramach tego projektu. Projekt „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, o całkowitej wartości ponad 400 mln zł, jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

W trosce o stan infrastruktury

Kolejne unijne przedsięwzięcie – „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT City II”, obejmuje m.in. przebudowę placu Rapackiego – jednego z najważniejszych miejsc w Toruniu, integrującego środki komunikacji miejskiej. Realizacja przedsięwzięcia wpłynie przede wszystkim na poprawę stanu technicznego infrastruktury drogowej i tramwajowej, co przełoży się na wzrost sprawności i niezawodności komunikacji publicznej, wzrost bezpieczeństwa, zmniejszenie poziomu hałasu ulicznego, a przede wszystkim podniesie komfort podróży komunikacją publiczną w mieście. Zakres projektu obejmuje przebudowę istniejących torowisk tramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W al. św. Jana Pawła II powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzona zostanie również kompleksowa przebudowa układu drogowego w obrębie przebudowywanych torowisk.

W ubiegłym roku podpisano umowę na realizację projektu w systemie „zaprojektuj i buduj” z konsorcjum firm: Balzola Polska Sp. z o.o. (lider) i Construcciones y Promociones Balzola S.A. (partner). Prace budowlane przy pierwszym etapie inwestycji rozpoczęły się w maju br. i są w toku. Całkowity koszt projektu to ponad 72 mln zł, w tym ponad 36 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

(fot. 1 – MZK Toruń)

(fot. 2 – MZK Toruń)

(fot. 3 – MZK Toruń)

(fot. 4 – MZK Toruń)

(fot. 5 – MZK Toruń)

Wydania archiwalne