Co to w zasadzie znaczy – być odpowiedzialnym?
Jakub Ostrowski – Pojęcie to można rozszyfrować na wiele sposobów. Najkrócej to gotowość do ponoszenia konsekwencji za swoje postępowanie i obowiązek dopilnowania czegoś, co nam powierzono. To jednak popularne ujęcie, a rozumiem, że mamy mówić o odpowiedzialnym pracodawcy, jakim jest Lidl Polska.
Właśnie: odpowiedzialny pracodawca to…
– Synergia wielu czynników. To jednocześnie firma: mająca świadomość tego, w jaki sposób przyjazne środowisko pracy wpływa na pracowników, zapewniająca ich długoterminowe zaangażowanie, pozwalająca na podejmowanie działań z poczuciem własnej odpowiedzialności, pracę zespołową i kreująca możliwości wykorzystywania swoich mocnych stron. W Lidlu osiągamy to stawiając na indywidualny rozwój osobisty, działania z zakresu profilaktyki zdrowia i zdrowe środowisko pracy, tworzenie odpowiednich i nowoczesnych warunków pracy oraz promowanie różnorodności, dynamiki i wyrównania szans. To nie puste słowa i zapisy w deklaracjach. To trzeba robić. W Lidl Polska wdrażamy to konsekwentnie od lat. W zasadzie od początku obecności w Polsce.
Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 to ekstremalne wyzwanie dla tej strategii?
– Znaleźliśmy się, obok personelu medycznego, na pierwszej linii starcia z zagrożeniem. Praktycznie od pierwszych tygodni, gdy wszyscy jeszcze niezbyt wiele wiedzieliśmy o skali zagrożenia, zaczęliśmy wdrażać procedury chroniące pracowników i naszych klientów. Mówimy o blisko 24 tys. osób pracujących codziennie po to, aby zapewnić ciągłość dostaw i dostępność produktów przy zachowaniu jak najwyższych standardów bezpieczeństwa. Zamontowaliśmy w naszych sklepach ekrany ochronne z pleksi przy kasach oraz wprowadziliśmy model zmianowy – zespoły pracowników są dzielone na grupy tak, żeby kontakt między nimi był jak najmniejszy. Pracownicy mają stały dostęp do płynów dezynfekujących, a każdy z nich otrzymał ochronę na twarz, tzw. przyłbicę, a także bezpłatne, przewiewne zestawy maseczek wielokrotnego użytku. Najwyższe standardy higieny i czystości, zgodne z wytycznymi Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego (PZH) zostały potwierdzone przez TÜV Rheinland Polska, niezależnej instytucji kontroli bezpieczeństwa i jakości. Umożliwiamy też pracownikom w wieku 65+ zwolnienie z dotychczasowego obowiązku świadczenia pracy, przy czym wysokość pensji osób, które skorzystają z tego rozwiązania, pozostaje niezmieniona. Wszyscy, powtarzam, wszyscy pracownicy pokazali przez ten rok, co to znaczy być bohaterem w trudnych czasach. To zaszczyt być częścią takiego teamu.
W społecznym odbiorze jesteście przede wszystkim liderem swojego segmentu pod względem wysokości zarobków i benefitów pozapłacowych…
– Bacznie obserwujemy rynek i dostosowujemy poziom płac do jego wymagań – zarobki naszych pracowników są od lat wyższe od średnich wynagrodzeń w handlu. Podobnie jak w latach poprzednich, od marca 2021 r. znowu podnosimy pensje w pionie sprzedaży. Pracownicy sklepów będą zarabiać od 3 550 zł brutto do 4 350 zł brutto na początku zatrudnienia. Już po roku pracy gwarantujemy wzrost płacy do poziomu 3 650 – 4 550 zł brutto, a po dwóch latach stażu pracy od 3 900 – do 4 800 zł brutto. Poziom wynagrodzenia różni się w zależności od lokalizacji sklepu oraz związanych z tym kosztów życia. Dodatkowo zarząd postanowił uhonorować także wkład i zaangażowanie wszystkich pracowników firmy. Każda osoba o minimum półrocznym stażu pracy otrzyma jednorazową nagrodę roczną w wysokości od 50% do 100% wartości wynagrodzenia. Na same podwyżki oraz nagrody roczne firma wyda w tym roku ponad 120 mln zł. Dla obecnych i ponad 2600 pracowników sklepów, centrów dystrybucji oraz centrali, których będziemy poszukiwać w 2021 roku, mamy także unikalny pakiet benefitów pozapłacowych – m.in. stabilne zatrudnienie dzięki umowie o pracę na minimum 12 miesięcy, prywatną opiekę medyczną w placówkach Medicover, ubezpieczenie grupowe, kartę Multisport, szkolenia oraz „wyprawkę dla maluszka” czy pierwszoklasisty, a także bezpłatny program wsparcia psychologa, prawnika i doradcy finansowego. Jedną z korzyści pracy w Lidl Polska jest również szansa na rozwój zawodowy – nasza firma promuje równość płacową kobiet i mężczyzn oraz awanse wewnętrzne.
I co na to sami zainteresowani?
– Bardzo ważne jest, że staliśmy się pracodawcą godnym zaufania i pracownicy planują z nami swoją przyszłość zawodową. Średni staż pracy wynosi u nas ponad 4,5 roku. Aż 8,5 tys. zatrudnionych ma za sobą co najmniej 5 lat pracy, a 3,2 tys. osób – ponad 10 lat! Te budujące statystyki zawdzięczamy nie tylko czynnikom czysto materialnym. Ważna jest również przejrzystość kwestii zarobkowych i dobra atmosfera w pracy. Pracownicy cenią sobie także możliwość precyzyjnego planowania domowych budżetów i szanse nieustannego rozwoju z jasno wytyczonymi ścieżkami kariery. Młodzi doceniają możliwość łączenia pracy ze studiami lub z rodzicielstwem poprzez dynamiczne kształtowanie czasu pracy w zależności od sytuacji życiowej. Bacznie obserwują przy tym rynek pracy. Potwierdzeniem wysokiej pozycji Lidl Polska w ich zawodowych planach jest sukces programu stażowego The Lidl Way to Career – przez 3 miesiące grupa studentów i absolwentów zdobywała pierwsze doświadczenia zawodowe. Aż 70 proc. zakwalifikowanych w 2020 r. spośród tysiąca chętnych stażystów kontynuuje współpracę w ramach struktur firmy.
Właśnie ruszacie z kampanią „Praca na lata”. Do kogo jest adresowana?
Nasza kampania skierowana jest do wszystkich tych, którzy szukają stabilnej pracy na dłużej i są nastawieni na rozwój i wyzwania. Pokazujemy pracę taką, jaka jest naprawdę. Bez kolorowania. Myślę, że to nowość w tego typu kampaniach w naszej branży. Praca w sklepie czy magazynie wymaga wysiłku i to każda osoba aplikująca powinna wiedzieć. Co ważne, to też praca, która zapewnia satysfakcję, stabilizację i rozwój. Chcemy, by kandydat wiedział, że aplikując do Lidla wiąże się z wyjątkowym pracodawcą, który go szanuje, ale nie obiecuje przysłowiowych gruszek na wierzbie. Oferujemy pracę dla osób, które lubią wyzwania, potrafią działać w zespole i – po prostu – znają się na rzeczy.
ODPOWIEDZIALNY PRACODAWCA – LIDER HR 2021 Przy ocenie firmy, Kapituła Programu zwróciła szczególną uwagę na: |
|
indywidualne plany wdrożenia i mentoringu dla nowozatrudnionych, | |
szeroki wachlarz rozwoju kompetencji w ramach Akademii Zarządzania, Akademii Prestiż, | |
program monitoringowy, regularne badanie potrzeb szkoleniowych i reagowanie na bieżąco na ich zaistnienie oraz Dni Rozwoju, |
|
możliwość nabierania doświadczenia w międzynarodowej sieci w ramach International Job Rotation, | |
promowanie awansów wewnętrznych, jasne określenie ścieżki rozwoju pracownika, | |
transparentna polityka wynagradzania i promowania, | |
szerokie benefity pozapłacowe, inwestowanie w integrację zespołów pracowniczych, | |
mocne zaangażowanie sieci w szeroko pojęte działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. |