Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie – rzemiosło bankowe i sztuka finansów

Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie – rzemiosło bankowe i sztuka finansów

Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie od ponad czterech dekad jest wpisany w krakowski pejzaż gospodarczy. Powstał z inicjatywy środowiska krakowskich rzemieślników, kupców i przedsiębiorców. Współpraca z małymi i średnimi firmami była od początku częścią bankowego DNA, zaś procesy konsolidacyjne sektora bankowości spółdzielczej otworzyły przed Bankiem nowe perspektywy. BSR w Krakowie stał się architektem największej fuzji w Polsce, przyłączając ogółem 24 mniejsze banki spółdzielcze, co pozwoliło na przekształcenie się z małej lokalnej instytucji w wielooddziałową strukturę o regionalnym zasięgu.

 

Jedno okienko – wszystkie sprawy

Obecnie Bank prowadzi działalność w 41. placówkach na terenie Małopolski i zachodniej części Podkarpacia. Umożliwia także swoim klientom bezprowizyjne korzystanie z sieci ponad 8 tysięcy bankomatów na terenie całego kraju. Placówki banku są nowoczesne i przyjazne. Od 2017 roku nie należy do żadnego zrzeszenia banków spółdzielczych, a jego status jako banku samodzielnego potwierdziła KNF w 2019 roku. Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie posiada ponad 2200 udziałowców, którzy wraz z pracownikami realizują misję „ambasadorów” banku w lokalnych społecznościach.

Od wielu lat realizuje z powodzeniem strategię „jednego okienka bankowego, w którym można załatwić wszystkie sprawy finansowe”. Obok oferty produktów i usług typowo bankowych znajdują się komplementarne usługi okołobankowe, takie jak: ubezpieczenia, przelewy międzynarodowe, sprzedaż podpisów kwalifikowanych, terminali płatniczych dla firm, leasing i faktoring.

 

Pierwszy z przelewem BLIK

Ostatnia dekada w bankowości przebiegała pod znakiem rewolucji technologicznej. BSR w Krakowie musiał sprostać wyzwaniom zmieniającego się modelu biznesowego i dotrzymać kroku konkurencji. Zmiany społeczne i kulturowe, czyli zmniejszająca się liczba klientów korzystających z tradycyjnej bankowości, wchodzenie w dorosłość młodych pokoleń osób wychowanych w dobie cyfrowej, wyznaczyły nowe standardy dystrybucji produktów i usług bankowych. W ślad za tymi zmianami ewoluowała oferta banku. Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie udostępnił swoim klientom elektroniczne kanały obsługi rachunków eBSR i eBSR-Biznes, PaybyNet, aplikację mobilną TuBSR oraz płatności BLIKIEM. Jako pierwszy bank spółdzielczy w kraju wprowadził kolejną funkcję płatności BLIKA – prośbę o przelew BLIK.

Zmiany technologii bankowych wpływają na model funkcjonowania samego banku. Obsługa klientów przenosi się na platformy cyfrowe, co stawia pod znakiem zapytania sens utrzymywania dużej liczby tradycyjnych placówek bankowych. BSR w Krakowie od kilku lat reorganizuje sieć placówek, łącząc je w większe struktury. Służy to poprawieniu rentowności i efektywności pracy Banku.

 

Bank pierwszego kontaktu

Lokalny charakter banków spółdzielczych sprawia, że Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie czuje odpowiedzialność za rozwój gospodarczy „małych ojczyzn”. Ten rodzaj zobowiązania jest wpisany w misję BSR w Krakowie, która brzmi „w Twoich stronach, po Twojej stronie”. – W świecie technologii cyfrowych bardzo ważne staje się utrzymanie rzeczywistych, a nie tylko wirtualnych relacji z klientami – mówi Paweł Kulak, Prezes Zarządu Banku Spółdzielczego Rzemiosła w Krakowie. – Nowe technologie systematycznie neutralizują atuty tych relacji: bliskość, znajomość, elastyczność, bezpośredniość, brak anonimowości. Dlatego tak ważne jest zachowanie zalet spółdzielczości. Wykorzystujemy ten potencjał we współpracy z samorządami lokalnymi. Uważamy się za naturalnego partnera samorządowców, za bank pierwszego kontaktu. Obecnie nasz Bank obsługuje finansowo 25 miejskich i gminnych budżetów.

 

Z misją społeczną

Tradycyjna bankowość spółdzielcza wyrastała z zasady pomocowości, współpracy i troski o miejscową społeczność. Strategia BSR zakłada, że 80% środków przeznaczonych na wspieranie lokalnych projektów zostaje w miejscowościach, gdzie pracują placówki banku. Wśród znaczących realizacji należy wymienić długoletnią współpracę BSR z Muzeum Krakowa. Bank jest stałym partnerem muzeum przy organizacji konkursu i wystawy szopek krakowskich; na wskroś krakowskiej tradycji, znajdującej się na liście reprezentatywnej Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości UNESCO.

Innym ważnym dla wizerunku banku jest projekt współfinansowania edycji cyklu powieściowego Mariusza Wollnego „Sprawy komisarza Mohra”. „Bohaterem” tych kryminalnych powieści jest stary Kraków, a jednym z miejsc akcji pałacyk Marfiewicza – siedziba Banku Spółdzielczego Rzemiosła w Krakowie. Tym samym BSR jest bankiem, który kultywuje i wspiera krakowskie dziedzictwo i stał się bankiem z własną o-powieścią.

Kolejnym wyzwaniem dla banków spółdzielczych jest dotarcie do najmłodszych pokoleń klientów, którzy zaczynają dopiero swoją przygodę z bankowością. Wymaga to wykorzystania nowych sposobów i kanałów komunikacji. Z myślą o tej grupie klientów Bank Spółdzielczy Rzemiosła prowadzi fanpage na facebooku.

(BSR Kraków_fot. 1 – Paweł Kulak, Prezes Zarządu Banku Spółdzielczego Rzemiosła w Krakowie)

(BSR Kraków_fot. 2)

(BSR Kraków_fot. 3)

Wydania archiwalne